Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Efterfrågan på nya bilar fortsättningsvis låg, medan bytesbilarna är mer eftertraktade

Från 2020
Autoja autokaupassa.
Bildtext Efterfrågan på nya bilar är fortsättningsvis betydligt lägre än vid motsvarande tidpunkt i fjol, medan efterfrågan på bytesbilar har tagit fart.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Försäljningen av nya bilar har gått ner rejält under tiden april-maj på grund av coronavirusutbrottet, och efterfrågan är fortsättningsvis betydligt lägre än i juni i fjol. Intresset för bytesbilar är däremot större.

– Vi sålde 15 procent mer bytesbilar i april och 30 procent mer i maj jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol, säger Eero Poukkula, vd vid Suomen Autokauppa, Saka, som säljer bytesbilar.

Poukkula berättar att efterfrågan var som minst i mitten av mars, då coronarestriktionerna började.

– Jämfört med den värsta coronatiden veckorna elva och tolv har försäljningen ökat betydligt.

Poukkula tror att intresset för relativt nya bytesbilar kommer att vara högt också i fortsättningen.

Också Kurre Ahllund, försäljningschef på Ekenäs Bilhus i Horsbäck, säger att bytesbilar går åt.

– Det ser riktigt positivt ut, efterfrågan är riktigt kraftig.

Ekenäs Bilhus säljer både bytesbilar och nya bilar.

Ahllund säger att försäljningen av bytesbilar har varit ungefär på samma nivå som i fjol vid motsvarande tidpunkt, eller kanske till och med lite bättre.

En lång man i glasögon, kortklippt hår och skjorta står utanför en bilaffär. En rad med vita bilar bakom honom.
Bildtext Kurre Ahllund är försäljningschef vid Ekenäs Bilhus i Horsbäck.
Bild: Yle / Tiina Grönroos

Enligt statistik från Autovista ökade försäljningen av bytesbilar med 35,7 procent från april månad till maj månad. Försäljningen nådde nästan den nivå som den var på i början av året innan coronautbrottet.

Försäljningen låg ändå 7,8 procent lägre än i maj i fjol.

Minskad försäljning av nya bilar leder till dyrare bytesbilar

Försäljningspriset på bytesbilar steg med 0,5 procent från april månad till maj månad i år, enligt statistik från Autovista.

Jämfört med fjolåret sjönk priserna ändå med 1,8 procent.

– Den låga försäljningen av nya bilar har lett till att priserna på bytesbilar har börjat stiga, och jag tror att det kommer att fortsätta så, säger Poukkula.

– Det kan på marknaden bli brist på bytesbilar som man endast har kört lite med.

Också Ahllund tror att priset på bytesbilar kommer att vara högre i framtiden.

– Om nybilshandeln inte börjar rulla på - och nu blir det långa leveranstider på nya bilar - försöker man säkert hålla en högre prisnivå än vad den i vanliga fall skulle vara, säger Ahllund.

Efterfrågan på nya bilar fortsättningsvis låg

Coronarestriktionerna märks tydligt av i första registreringen av nya bilar.

I april var antalet personbilar som registrerades för första gången 38,6 procent färre och i maj hela 53,1 procent färre än vid motsvarande tidpunkt i fjol, enligt statistik från Statistikcentralen och Traficom.

Också antalet kundbeställningar sjönk i april-maj.

Pekka Rissa, vd vid Bilbranschens centralförbund, säger att antalet kundbeställningar av nya bilar var som lägst i början av april.

– Beställningarna av nya bilar var som lägst under de första veckorna i april, då antalet beställningar var 50–75 procent mindre än under motsvarande veckor i fjol, säger Rissa.

Vd Pekka Rissa vid Bilhandelns centralförbund poserar vid en bil.
Bildtext Pekka Rissa är vd vid Bilbranschens centralförbund.
Bild: Yle/Evert Rönnqvist

Efterfrågan på nya bilar är fortsättningsvis låg, men den börjar försiktigt peka uppåt.

– Vi har lite kommit ur den stora svackan som vi hamnade i. Man ser lite ljus i ändan av röret, säger Ahllund.

Han tror och hoppas att efterfrågan på nya bilar skulle normaliseras till nästa vår – förutsatt att det inte kommer en andra kraftig virusvåg.

– Nästa år på våren hoppas jag att vi rullar i samma spår som 2019, säger Ahllund.

Försäljningen via nätet har ökat under coronatiden

Bilköp på nätet ökar hela tiden, och speciellt under de senaste månaderna har allt fler skaffat sin bil via nätet, säger både Ahllund och Poukkula.

– Statistiskt sett har träffarna på våra bilar ökat betydligt mer än under normala förhållanden, säger Ahllund.

– Folk har tid och börjar söka bil den vägen.

Poukkula berättar att bolaget utvecklat en ny möjlighet för kunder att bekanta sig med en bil via nätet nu under coronatiden.

– Vi har redan tidigare erbjudit distansköp och hemleverans, men nu har det dessutom blivit möjligt för kunder att bekanta sig med bilar via Whatsapp-videosamtal.

Källor: Autovista, Statistikcentralen, Traficom

Diskussion om artikeln