Tre alternativ utreds för den nya passagerarterminalen i Åbo – en terminal i Slottsfjärden kunde kosta lika mycket som spårvägsprojektet
De beräknade kostnaderna för en ny gemensam terminal i Slottsfjärden har stigit till samma nivå som för spårvägsprojektet, det vill säga närmare 300 miljoner euro. Åbo stad och Åbo Hamn Ab har nu tillsammans med rederierna börjat utredningen av två andra alternativ.
Planeringen på en gemensam terminal påbörjades 2018 eftersom arrendeavtalen för de nuvarande terminal- och fältområdena upphör i slutet av år 2025.
Alternativen presenterades för Åbo stadsstyrelse som ett ärende vid en aftonskola på torsdagen. Alla tre alternativ som utreds presenterades som jämställda alternativ för stadsstyrelsen.
Enligt den ursprungliga planen skulle en samterminal för Viking Line Abp och Tallink Silja Oy och ett nytt parkeringshus byggas i Åbo hamn. Planen skulle också innebära att fordons- och järnvägsförbindelser på området omorganiseras.
De totala kostnaderna för en gemensam terminal i Slottsfjärden kunde bli så stora som 300 miljoner euro, vilket närmar sig spårvägsprojektets nivå. Enligt Åbos biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen började man därför utreda andra alternativ.
– Vi måste börja söka alternativ som å ena sidan kunde sänka investeringskostnaderna och å andra sidan få inkomster från fastighetsutveckling i gengäld för investeringarna, säger Virtanen i ett pressmeddelande.
Stanna kvar i Åbo hamn eller bygga nytt i Pansio
De två andra alternativen som presenterades är det så kallade 0+-alternativet och ett alternativ där passagerarterminalen skulle flyttas till Pansio.
Pansio-alternativet skulle möjliggöra en större utveckling av bostadsområdet på Slottsfjärden. Utmaningen med ett terminalbygge i Pansio är däremot läget. Terminalen skulle vara belägen långt ifrån Åbos stadskärna med tanke på turismen.
En ny järnvägsförbindelse skulle också behövas till Pansio. Alternativet skulle bli nästan lika dyrt som det ursprungliga alternativet i Slottsfjärd.
0+-alternativet skulle inte skapa så stor förändring i det nuvarande hamnområdet.
Enligt alternativet skulle Viking Lines nuvarande terminalbyggnad och delar av Tallink Siljas terminalområde användas av både Viking Line och Tallink Silja. En ny terminalbyggnad skulle alltså då inte byggas.
Det skulle heller inte ske några märkbara förändringar i trafikförbindelserna till och från området. Alternativet beräknas kosta cirka 100 miljoner euro.
Åbo stadsstyrelse ska tillsammans med rederierna ha ett lösningsförslag till slutet av 2020.
Avsiktsförklaringen för terminalprojektet med rederierna kommer att förlängas till slutet av året för att parterna omsorgsfullt ska kunna förbereda de tekniska och ekonomiska utredningar som påverkar valet av det slutliga alternativet.