Ungdomar säger sig ha saboterat Trumps kampanjmöte via Tiktok
President Donald Trumps kampanjpersonal försökte på söndagen förklara varför så få människor dök upp på hans stort uppslagna kampanjmöte i Tulsa i Oklahoma på lördagen.
Samtidigt ville en grupp ungdomar ta åt sig äran för att ha saboterat hela tillställningen.
Arenan där Trump höll sitt tal hade plats för 19 000 personer, men endast knappt 6 200 var där, säger det lokala brandväsendets talesman.
Ursprungligen hade Trump också tänkt tala till en folkmassa hans kampanj trodde skulle stå utanför arenan, men bara en handfull personer dök upp och talet ställdes in.
Det var Trumps första kampanjmöte inför höstens presidentval sedan coronaepidemin bröt ut i våras, och mötet hade blåsts upp stort av honom själv och av de Trumptrogna medierna i USA.
Trumps kampanjmedarbetare skyllde det bristande intresset på att folk var rädda för vänsterdemonstranter, som skapade en fientlig atmosfär.
Anti-Trumpkampanj på Tiktok
Amerikanska medier rapporterar samtidigt att ungdomar hade bokat tiotusentals inträdesbiljetter till evenemanget utan att ha en tanke på att dyka upp. Biljetterna var gratis.
Ett upprop att sabotera kampanjmötet på det sättet spred sig snabbt på mobilplattformen Tiktok.
Också unga anhängare till koreansk K-pop var aktiva, uppger New York Times och CNN. K-popfans har engagerad sig starkt i Black Lives Matter-rörelsen de senaste veckorna.
Många Tiktokanvändare dolde eller raderade sina inlägg ganska fort för att vetskapen om deras kampanj inte skulle sprida sig till allmän kännedom, uppger en av aktivisterna för New York Times.