Återupplev pesten på 1700-talet genom interaktivt audiodrama – "Stora likheter med coronapandemin"
Svenska Yle drama sätter upp en interaktiv ljudinstallation i centrala Helsingfors. Med sedan tidigare obeprövad teknik kan du när som helst på dygnet ta dig över 300 år tillbaka i tiden, till ett Helsingfors härjat av pesten.
Gamla Kyrkoparken i centrala Helsingfors sticker ut som en stilla och grön tillflyktsplats där den står omringad av gator, höghus, butiker och restauranger. Men parken, som kanske är mera känd som "Pestparken", bär på en grym och brutal historia.
En historia som Svenska Yle drama har dramatiserat för vem som helst att uppleva när som helst på dygnet under sommaren, genom den interaktiva ljudinstallationen och audiodramat Röster från pestens år – en ljudvandring genom hösten 1710.
– Ännu för ett halvår sedan tänkte jag det här projektet skulle bli mera av en spökrelaterad grej. Att publiken skulle möta spöken som klev upp ur marken här i parken. Men när coronan kom och döden blev mera närvarande ställde vi om. Nu är det i stället vi som tar oss tillbaka till 1710-talet. Och alla scener utspelar sig här i parken, säger Jessica Edén, manusförfattare och regissör för audiodramat.
Du kan lyssna på ett inslag som gjordes inför premiären av audiodramat här:

Premiär för interaktivt audiodrama - "Röster från pestens år"
Stora likheter mellan pesten och coronapandemin
Röster från pestens år består av sju scener som tar oss tillbaka till början av augusti 1710. Sedan tar varje ny scen oss genom hösten 1710 då situationen i staden blir värre för varje månad som går.
Smittan spred sig snabbt och under oktober, som var den värsta månaden, dog ett tiotal människor varje dag i den lilla staden Helsingfors. Hösten 1710 förlorade staden två tredjedelar av sina invånare.
En del av de personer vi möter i parken är fiktiva, som den unga Selma som tar med oss tillbaka till sin tid. Många andra av dem vi möter har levt och dött här på riktigt.
Gör så här för att ta del av audiodramat i "Pestparken"
Änkan Åkerlund och hennes tre barn och dödgrävaren Clas Classon är några av rösterna vi hör i en av scenerna, där de döda presenterar sig så som de finns ihågkomna i kyrkböckerna: männen oftast med namn och ibland med titel, kvinnor och barn ofta bara omnämnda som “en änka” eller “ett barn”.
Jessica Edén säger att ljudinstallationens scener från över 300 år sedan delar många likheter med nutidens coronapandemi.
– Det finns flera jättestora likheter mellan pesten och coronapandemin. När pesten kom till Stockholm stängdes staden och skolor ner. I en scen får vi höra de bestämmelser som fattades den 29 oktober 1710 över hur Finland skulle bete sig för att minska smittspridningen, säger Edén.
Dåtidens restriktioner kunde göra gällande att om någon hade insjuknat i ett hus skulle dörrarna och fönstren spikas fast. Man fick inte lämna huset och bara en vårdare fick komma in och ta hand om de sjuka. Den vårdaren fick i sin tur inte röra sig i samhället, och fick inte ens gå i kyrkan.
Ny teknik låter publiken välja själv
Röster från pestens år är ett platsspecifikt audiodrama som endast kan upplevas på plats i Gamla kyrkoparken i Helsingfors.
Audiodramat är inspelat med så kallad binaural teknik, med en mikrofon som ger lyssnaren en känsla av att ljuden kommer från vänster, höger, bakifrån, framifrån, uppifrån och nedifrån.
Man kan ju uppleva det här dramat klockan två på natten om man vill.
― Jessica Edén, manusförfattare och regissör.
Det är första gången Svenska Yle drama arbetar med binauralt ljud och första gången de låter en GPS-signal styra publikens möjlighet att ta emot ljudet.
– Det har varit enklare att jobba med den nya tekniken än vad jag hade väntat mig. Jag hade kanske trott att det skulle vara mer tidskrävande. Och skådespelarna har gjort ett fantastiskt jobb, säger Edén.
Ljud som känns i kroppen
Det är ändå långt ifrån första gången Svenska Yle sätter upp interaktiva ljudinstallationer.
2018 satte man upp den virtuella ljudinstallationen Röster ur dödens väntrum 1918 i fängelseceller för dödsdömda fångar på Sveaborg. Två år innan hade också Lappvikens gamla mentalsjukhus givits nytt liv och ljud genom ljudinstallationen Röster ur själars rum.
– Vi har märkt att den här binaurala tekniken gör så att om någon kommer riktigt nära så kan man som publik till och med känna personens andedräkt i sitt öra. Vi har några scener där personerna kommer riktigt nära, och jag hoppas och tror att det kommer kännas, säger Edén.
Återuppväcka pesten utan risk för smitta
– Det känns jättebra att kunna erbjuda publiken en dramaupplevelse under dessa tider. Men tyvärr måste man kunna ta sig hit för att få uppleva det här.
Jessica Edén säger att hon i normala fall så klart skulle önska att det ska bli en enorm anstormning av människor som kommer till parken. Men att hon i stället hoppas att det ska bli en lagom stor anstormning, så att folk inte trängs.
Det har varit en viktig sak att dramat ska gå att uppleva när som helst, utomhus, med egna hörlurar och utan risk för smitta.
– Man kan ju uppleva det här dramat klockan två på natten om man vill. Man kan komma ensam eller med sina kompisar efter jobbet, säger Edén.
Röster från pestens år har premiär tisdagen den 30 juni och kan upplevas under hela sommaren. Audiodramats sju scener är omkring 5 minuter långa och hela ljudinstallationen tar ungefär 45 minuter.
Helt beroende på hur länge man själv bestämmer sig för att befinna sig på 1710-talet, och på hur länge telefonens batteri håller.
Manus och regi: Jessica Edén. Ljuddesign: Niko Ingman. Musik: Timo Hietala. Teknik: Johan Hellman och Christoffer Westerlund. Producent: Marina Meinander. Produktionskoordinator: Anna-Maija Kalén. Grafik: Mathias Heinänen. Skådespelare: Saga Sarkola, Jonna Järnefelt, Cecilia Paul, Martin Bahne, Ole Øwre, Mitja Sirén, Marika Parkkomäki, Iida Kuningas, Riko Eklundh, Niklas Häggblom, Saga Sederholm, Juni Sonck, Freja Sonck och Rasmus Sonck.