Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finländarnas nyfunna iver att vistas utomhus har fått friluftsaffärernas försäljning att skjuta i höjden – hållbara produkter speciellt eftertraktade

Från 2020
Uppdaterad 12.07.2020 19:48.
Vandrare  i skogen.
Bildtext Coronavåren har lett till ett nyfunnet friluftsintresse bland finländarna. Bildsättningsbild.
Bild: Juha Kemppainen / Yle

Har du på senare tid haft lust att vandra i skogen och njuta av fågelkvitter? Då är du inte ensam. Finländarnas nyväckta intresse för naturen har fått friluftsaffärernas försäljning att skjuta i höjden.

Nina Ehrnrooth som är vd för kedjan Partioaitta beskriver den gångna våren som omväxlande. Till en början såldes inte många produkter, innan efterfrågan plötsligt ökade kraftigt.

– Kanske folk har insett att det är en förmån att gå ut i en ren natur, säger Ehrnrooth.

Annica Päivärinta är butikschef för Varuste.net och har också sett efterfrågan för produkter öka.

– Människor rör sig lite mer i Finland och tillbringar sina semestrar här. Det är förstås roligt för oss.

Allting är inte slutsålt

Är man köpsugen tror Päivärinta att produkterna kommer att finnas tillgängliga.

– Tillfälliga brister finns, men inte något radikalt, säger hon.

Ehrnrooth är lite mer försiktig.

– Det beror kanske lite på vilken produkt man talar om. Kompenserade eller alternativa produkter tror vi att vi kan erbjuda kunden, säger Ehrnrooth.

Populära produkter kan ta slut. Men också en ny trend syns vad efterfrågan beträffar.

– De hållbara produkterna verkar ha en rykande åtgång, berättar Ehrnrooth.

Päivärinta har märkt av samma trend. Människor verkar väldigt medvetna och vill satsa på produkterna.

Tykö strövområden i Salo sommaren 2014
Bildtext Finländare rör sig mycket ute i naturen just nu.
Bild: Yle/ Nora Engström

Bra höst i sikte

Efter en hektisk början på sommaren håller försäljningen sakta på att återgå till ett mer normalt läge, berättar Päivärinta.

Sommaren är alltid den bästa säsongen då vädret möjliggör utflykter utomhus.

Men de förväntar sig också fortsatt god försäljning under hösten, eftersom den turbulenta våren lett till ett nyfunnet intresse för att röra sig utomhus.

– Intresset för naturen finns klart där, säger Päivärinta.

Diskussion om artikeln