Mercedes stallchef försvarar Bottas kritiserade depåstopp: "Att byta däck var faktiskt den enda chansen att kämpa om andraplatsen"
I söndagens formel 1-lopp i Ungern jagade Valtteri Bottas tvåan Max Verstappen på slutet men lyckades inte passera. Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens tyckte att Mercedes gjorde fel då Bottas kallades in för däckbyte med drygt 20 varv kvar och tappade över 20 sekunder. Stallchefen Toto Wolff säger till Autosport att Bottas däck var för slitna för att kunna utmana Verstappen.
I Ungerns grand prix bjöd Red Bulls Max Verstappen och Mercedes Valtteri Bottas på spänning då de gick en tuff kamp om andraplatsen under den andra halvan av loppet.
Verstappen fick en kanonstart och avancerade direkt till tvåa. Efter 32 varv hade Verstappen hela 18 sekunder till godo på trean Bottas. Finländaren valde då att byta däck och marginalen växte till 36 sekunder.
Det skulle ändå visa sig att Mercedes dragit det längre strået i den depåsekvensen. Då även Verstappen hade bytt däck några varv senare var försprånget plötsligt bara 5,5 sekunder och fortsatte därefter ytterligare att krympa.
Efter 45 av 70 körda varv var Bottas hack i häl på Verstappen och många trodde att det bara var en tidsfråga innan finländaren skulle gå upp på andraplats.
Med drygt 20 varv kvar tyckte ändå Mercedesledningen att det var klokt att förse Bottas med ytterligare ett parti däck och plötsligt var Verstappens försprång uppe i 22 sekunder.
Bottas tog in nästan hela försprånget på slutet och fick slagläge, men lyckades inte passera och fick nöja sig med en tredjeplats.
Stallchefen: "Hade varit fel att hålla honom kvar på banan"
Mercedes stallchef Toto Wolff försvarar beslutet att kalla in Bottas då han skuggade Verstappen med 20 varv kvar.
– Det skulle ha varit fel att hålla honom kvar på banan eftersom det vänstra framdäcket slets i jakten på Verstappen, säger Wolff till Autosport.
Wolff menar att Bottas inte hade haft förutsättningar att utmana Verstappen utan nya däck.
– Vi tror att hans däck i vilket fall som helst inte skulle ha räckt till. Att byta däck var faktiskt den enda chansen att kämpa om andraplatsen. Det var ändå för mycket trafik och vi avancerade inte tillräckligt snabbt.
Efter loppet var Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens av motsatt åsikt och kritiserade Mercedes drag.
– Jag tycker inte det var rätt. Han förlorade mycket tid och det dessutom i ett läge då det var många bilar framför honom som han skulle varva.
– Då man har många bilar som ska varvas och samtidigt jagar en annan bil så är det den som ligger bakom som drar större nytta av att köra förbi klungan. Så nu gick man miste om den här fördelen för att man ville säkerställa att däcken skulle hålla.
"Svårt att köra förbi"
Tvåan Verstappen korsade mållinjen 0,75 sekunder före trean Bottas och finländaren själv tyckte att stallets taktikval var motiverat.
– Det kändes rätt att byta eftersom det var så minimal skillnad på mina och Max däck. Det handlade bara om ett eller två varv men det räckte inte riktigt, sa Bottas enligt Autosport.
– Alla vet hur svårt det är att köra förbi på den här banan. Jag tyckte att det kändes rätt att byta och den stora däckskillnaden på slutet bar nästan frukt.