Fiskars har drabbats hårt av pandemin - slutet av våren gick bättre
Fiskars marknadssituation har varit väldigt instabil det här året, men efterfrågan på varor ökade i slutet av våren. Det konstaterar bolaget i sin halvårsrapport.
Det är väldigt oklart hur resten av året kommer att se ut.
Covid-19-pandemin har drabbat Fiskars verksamhet hårt. Synligheten minskade och osäkerheten ökade eftersom butikerna har hållit stängt och trafiken till butikerna minskade.
Trots den utmanande situationen har omsättningen ändå ökat under det andra kvartalet. Under perioden januari till juni ökade omsättningen med 5,6 procent till 280 miljoner euro.
Folk har köpt trädgårdsprodukter
Efterfrågan på Fiskars trädgårds- och bevattningsprodukter har varit stor i bland annat Amerika och Tyskland. Också Fiskars produkter inom kategorin matlagning och hobbyer har haft efterfrågan.
Däremot har Fiskars produkter inom kategorin inredning och dukning drabbats hårdare av covid-pandemin. Orsaken är att många samhällen införde rörelseförbud och många butiker stängde.
Näthandeln har ökat rejält
Fiskars e-handel har för sin del gått bra. Den mer än fördubblade sin omsättning jämfört med förra årets nivå. Det beror delvis på att konsumenterna har beställt mera varor över nätet på grund av coronapandemin.
Däremot minskade omsättningen inom direkthandeln eftersom många butiker har varit stängda.
Fiskars egna butiker stängde de flesta av sina butiker i april. De började öppnas igen i maj och i slutet av juni var bara några av dem längre stängda.