Fel tidpunkt att höja skatten på bensin och diesel, tycker branschfolket
Bilisterna får förbereda sig på högre priser vid bensinpumpen från och med lördag. Skatten på fossil motorbensin och diesel höjs. Förändringen påverkar knappast folks körande, men transportbranschen är kritisk till tidpunkten.
Allt är ungefär som vanligt vid bränslepumpen i Söderkulla i Sibbo. En strid ström bilister tankar sina bilar. Carola Virta fyller tanken och tankar också lite för hemmabruk.
- Ifall någon skulle vilja klippa gräset där hemma!
Priset på bensin och diesel har varit förhållandevis lågt den senaste tiden. Orsaken är världsmarknadspriset. Ingen vågar förutspå hur det kommer att utvecklas under coronakrisen.
Nu är priset på väg upp en aning. Från och med lördagen den 1 augusti stiger skatten på fossil motorbensin med 5,71 cent per liter och diesel med 6,46 cent per liter.
- Jag kör och tankar så lite att jag inte tror jag märker det, säger Virta.
Bilisterna betalar också mervärdesskatt på det de tankar. När skatten på bensin och diesel stiger ökar också summan som man betalar i mervärdesskatt en aning.
- Skattehöjningen kommer inte att påverka mitt körande. Jag måste köra bil till jobbet och det blir tankat oberoende av om priset stiger, säger en kvinna som tankar 24 liter.
Transportbranschen kritisk till tidpunkten
Skattehöjningen är tänk att ge staten inkomster på över 250 miljoner euro per år.
Tidpunkten för höjningen väcker kritik bland yrkeschaufförerna och i transportbranschen.
- Det är ganska mycket och vi är oroliga. Vi kommer att överföra höjningen på priserna, vilket inte är lätt, säger Västra Finlands transportföretagares ordförande Ralf Hellsberg.
Riksdagsledamoten Arto Satonen (Saml) kritiserar också han tidpunkten för skattehöjningen. Nu är inte rätt tid att försvaga medborgarnas köpkraft eller landets konkurrenskraft genom att höja kostnaderna, anser Satonen i sin tweet.
Om inte höjningen överförs på priserna så lider den egna lönsamheten. Den är hos de flesta på en låg nivå redan nu, inte minst på grund av coronakrisen.
Ralf Hellsberg befarar konkurser bland företagarna. Han skulle gärna se skattelättnader för förnybar diesel.
Höjningen ska ge inkomster till statskassan
Riksdagsledamoten Matias Mäkynen (SDP) säger att skattehöjningen var en kompromiss inom regeringen. Inkomster behövs för att finansiera alla regeringens satsningar.
- Miljön är viktig, men vi tror inte att en sådan här höjning påverkar folks körbeteende speciellt mycket.
Enligt Mäkynen kompenserades höjningen redan tidigare med sänkt inkomstskatt för de lägre inkomstklasserna och höjningar i stöd.
Mäkynen förstår väl företagens oro. De kompenseras inte direkt.
- Transportföretag har stötts ganska mycket under krisen. Vi hoppas att det hjälper dem över det här skedet.
Miljödiskussionen fortsätter i höst
Miljön var inte var det främsta argumentet i samband med den nu aktuella skattehöjningen. Enligt Mäkynen återkommer man i höst i riksdagen till frågan om skattelättnader för till exempel förnybar diesel.
Vid bränslepumpen i Sibbo väcker trafikfrågorna diskussion. Carola Virta anser att sänkt pris på utsläppssnåla bilar skulle vara det bästa sättet att uppnå mindre utsläpp i trafiken.
- De borde gå ner i pris de där bilarna så tror jag att användningen skulle öka.
Det är dyrt att tanka i Finland
Skatterna på flytande bränslen är på en förhållandevis hög nivå i Finland. Finland brukar i jämförelserna höra till de dyraste länderna i Europa för bilisterna.
Bilbranschens informationscentral räknade i mars 2020 ut att 65-70 procent av konsumentpriset på bensin består av olika skatter. Motsvarande siffra för dieseln är cirka 55 procent.
Mervärdesskatten är 24 procent, eller cirka 19 procent av konsumentpriset.
På Skatteförvaltningens sidor hittar du en exakt skattetabell för alla flytande bränslen från och med 1.8.2020 framåt.