Finferries: "Vi har haft få missöden och trafiken har löpt bra i sommar"
I mitten av juli rapporterade många medier, bland annat Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Åbo Underrättelser och Yle, om långa färjköer och rekordmånga sålda färjbiljetter i Åbolands skärgård. Vid Finferries är man nöjd över hur trafiken löpt i sommar.
Det här är en följd av att rutterna ökat i popularitet på grund av restriktionerna som coronan fört med sig. Då uppstod det mycket diskussion på sociala medier kring hur trafiken löper vid färjorna.
Statistiken för trafiken på skärgårdens ringväg visar att det var livligt redan i juni månad. På Skärgårdens ringväg ökade resenärerna med 26 procent jämfört med samma månad ifjol, och på Lilla ringvägen med 14 procent. Nästan 5 200 resenärer åkte längs Skärgården ringväg och mängden resenärer på Lilla ringvägen var nästan 6 300.
Som en följd av medierapporteringen om köerna avbokade många sina resor till skärgården, eftersom de var rädda för att tvingas spendera långa tider i färjkö. Det här rapporterar bland annat Åbo Underrättelser och Turun Sanomat.
Finferries vd Mats Rosin, tycker det här är synd, eftersom Finferries siffror visar att trafiken vid Skärgårdens ringväg löpt väl.
- Vi har haft få missöden och trafiken har löpt bra. Det är klart att trafikmängden alltid ökar under sommaren och då kan man uppleva att det finns köer. Som helhet är vi nöjda med säsongen, säger Rosin.
Kapaciteten på färjpassen slås fast av Närings-, trafik- och miljöcentralen och baserar sig på tidigare somrar.
En flaskhals finns vid Nagu-Korpo
Färjorna är pålitliga, säger Rosin med hänvisning till den statistik man samlat in.
- Av de 1,3 miljoner turer som Finferries kör per år, var det år 2019 0,12 procent av turerna som inte kördes. Ifall det blir kö kör vi också extra turer, för att så att säga tömma stränderna.
Vid Nagu-Korpo färjan finns det ändå en flaskhals där det kan bildas köer. Det här kommer man ändå att åtgärda inom några år.
- I årsskiftet 2022-2023 kommer färjan där ersättas med en ny.
Det kommer bli en hybridfärja som drivs både på batteri och diesel. Den nya färjan planeras som bäst.
- Den färjan kommer fungera på samma sätt som Elektra, som i dag körs kring 97-98 procent på el.
Elektra har större kapacitet än exempelvis färjan Sterna och mindre utsläpp.
I och med coronarestriktionerna i våras öppnades skärgårdens ringväg senare än vanligt.
- Nu kommer vi köra säsongen ut till slutet av augusti. Dessutom har vi kommit överens med NTM-centralen, de lokala turistbyråerna och företagarna, att vi på prov kommer köra tre veckoslut i september.
På så sätt vill man hjälpa företagarna i skärgården.