Tusentals har ännu inte fått pengarna tillbaka för inställda evenemang på grund av covid-19 – biljettförsäljare har återbetalat miljontals euro
Många personer som köpt biljetter till evenemang som ställts in på grund av coronaviruset får ännu vänta på återbetalning, berättar finländska biljettförsäljarna Tiketti och Lippu för Yle Uutiset.
Coronarestriktionerna bidrog till att en stor del av vårens och sommarens evenemang ställdes in. Tusentals människor hade köpt biljetter och alla har ännu inte fått tillbaka pengarna.
Tiketti och Lippu förklarar förseningen med att det är ovanligt många inställda evenemang och köpta biljetter. Bolagens egna ekonomiska svårigheter sätter också käppar i hjulen.
Över 10 000 beställningar obearbetade
Lippus verkställande direktör Ari Palhamo säger att 100 000 beställningar hittills påverkats av inställda evenemang. 10 000 av dem har ännu inte bearbetats.
Palhamo talar om beställningar och inte biljetter, eftersom en beställning kan bestå av flera biljetter.
För Tikettis del handlar det om 40 000 beställningar. Verkställande direktör Mirva Merimaa säger att det motsvarar drygt 100 000 biljetter. Tiketti har betat av fler återbetalningar, men ännu återstår drygt ett dussin.
En del av de försenade återbetalningarna beror på att kunden angett fel kontonummer.
Bråda tider i mars–april
Biljettförsäljarna fick bråttom i mars då evenemang började flyttas eller ställas in på grund av epidemin. Det handlar om drygt tusen evenemang.
Palhamo och Merimaa berättar att den största rusningen var i månadsskiftet mars–april.
Behandlingstiden för återbetalning av biljetter har förlängts för såväl Tiketti som Lippu. I normala fall brukar återbetalningen ske inom fem vardagar för Tikettis del och inom sju dagar för Lippus del. Nu kan det ta upp till 60 dagar.
– Det har aldrig tidigare varit en situation där närmare 100 000 beställningar annullerats, säger Palhamo.
Under ett normalt år ställs en procent av alla evenemang in enligt Merimaa.
Mer arbetsbörda med färre anställda på plats
Coronakrisen har drabbat bägge bolag hårt. Tikettis försäljning minskade med 91 procent och Lippus omsättning dök med 90 procent.
Det här har lett till samarbetsförhandlingar, men ingen har hittills sagts upp. En del av personalen är permitterad.
Bolagen har haft betydligt större arbetsbörda under den här tiden, men arbetet har skötts av färre anställda en normalt.
Merimaa och Palhamo säger att återbetalningarnas värde är miljontals euro. En noggrannare summa vill de inte uppskatta.
Hoppas att kunderna är förstående
Annulleringar görs på rullande band och fler och fler evenemang ställs fortsättningsvis in. Merimaa och Palhamo hoppas att alla kunderna är förstående.
Merimaa påminner att det är fråga om ett manuellt arbete när man återbetalar biljetter. Ingenting händer på ett ögonblick.
Palhamo säger att kunderna kan lita på att de inhemska bolagen returnerar pengarna. Men det kan ta lite längre än vanligt.
Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Kaikkia koronan takia peruttuja tapahtumia ei ole vieläkään saatu hyvitettyä asiakkaille – tuhansia korvauksia vielä maksamatta skriven av Tuija Siltämäki. Översättning och bearbetning: Märta Nummenmaa