Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

"Vill staden att vi ska gå i konkurs?" – renoveringen av Drottninggatan i Lovisa börjar gå en del företagare på nerverna

Från 2020
Uppdaterad 31.08.2020 09:03.
En man utanför sin restaurang.
Bildtext Mahrous Elshawadfi är varken nöjd med tidpunkten för eller längden på renoveringsarbetet.
Bild: Yle/Hedvig Sandell

Vägarbetet på Drottninggatan började redan efter årsskiftet 2020 och väntas bli klart i september-oktober. Den långa renoveringen minskar företagares kundströmmar.

"Vill staden att vi ska gå i konkurs?" – Renoveringen av Drottninggatan i Lovisa börjar gå en del företagare på nerverna

4:32

Vägavsnittet Karlskronabulevarden-Brandensteinsgatan på Drottninggatan, som går precis utanför köpcentret i Lovisa, har länge varit en byggarbetsplats.

Efter årsskiftet började omfattande vattenledningsarbeten där. När de avslutades började vägarbeten, i juni.

Nu har företagare på gatuavsnittet börjat få nog.

En pizzeria mitt i byggdammet

– Det tar en hemskt lång tid, säger pizzeriaföretagaren Mahrous Elshawadfi, vars restaurang ligger mitt i byggdammet.

Han grämer sig över det tuffa året. Först kom coronaviruset, sedan renoveringen.

– Jag förstår inte hur staden tänkt. Vill de att vi ska gå i konkurs?

Kommersen har gått riktigt dåligt för Elshawadfi de senaste månaderna.

– Folk kommer inte hit; de kan inte stanna bilen nära restaurangen. Lovisa har många äldre invånare och de orkar inte gå så långa sträckor.

Han vet att slutresultatet kommer bli fint.

Gatan blir enkelriktad med parkeringsplatser på ena sidan. Gångbanorna blir bredare och i mitten av den renoverade gatan frigörs rum där någon kiosk eller liknande kan verka.

En gata.
Bildtext Drottninggatan är en enda stor byggarbetsplats.
Bild: Yle/Hedvig Sandell

Gatans belysning förnyas också och en del av gatan får stenbeläggning i stället för asfalt.

Trots allt det här är Elshawadfi inte nöjd.

– Det tar för lång tid och staden har valt fel tid att renovera gatan.

I Finland väntar alla företagare på sommarsäsongen, förklarar han.

– Affärerna går bättre på sommaren. På vintern förtjänar du bara så det går runt.

Enligt Elshawadfi borde renoveringen i stället ha påbörjats i augusti.

– Det har dammat på oss hela sommaren. Det är hemskt.

Elshawadfi tror ändå restaurangen kommer klara sig genom renoveringen. Men det är bara för att han också äger en annan restaurang på ett annat ställe.

– Inkomsterna därifrån använder jag för att få det att gå runt här.

Bara att stå ut med oljudet

En annan företagare som är besviken är Luana Lill-Smeds. Hon driver en frisörsalong på Drottninggatan.

– Nog är det tufft för oss företagare här. Det värsta är kanske allt buller och oljud – och att kunderna inte kan ta sig fram, speciellt inte rörelsehindrade, säger Lill-Smeds.

En frisör som jobbar.
Bildtext Luana Lill-Smeds förundrar sig över hur länge renoveringen tar.
Bild: Yle/Hedvig Sandell

Liksom Elshawadfi förundrar hon sig över tidpunkten för renoveringen.

– I coronatider behöver vi tvärtom få mera stöd, för annars är det snart slut med det roliga.

Lill-Smeds berättar att hennes kunder håller med.

– De frågar om och är oroliga över det här. Om det tar så här länge att renovera en så här kort stump tycker man nog något gått snett.

Det går inte dåligt för alla

Guldsmed Juha Karvonen, som dessutom är fullmäktigeledamot och medlem i stadsstyrelsen för Samlingspartiet i Lovisa, håller däremot inte med Lill-Smeds eller Elshawadfi.

– Visst har renoveringen tagit sin tid, men när något ska göras ordentligt tar det tid. Jag ser åtminstone fram emot slutresultatet, säger Karvonen.

En man vid en affärsdisk.
Bildtext Juha Karvonen driver en guldsmedsaffär i köpcentret vid Drottninggatan.
Bild: Yle/Hedvig Sandell

Renoveringen har med andra ord inte stört honom särskilt mycket.

– Turisterna har inte hittat hit. Däremot har alla andra kunder gjort det. Jag tycker det har gått riktigt bra för mig.

Diskussion om artikeln