Rörigt och dramatiskt, men resultatet var för bekant för Valtteri Bottas – Yle Sportens F1-expert ser svaghet hos Bottas, imponeras av Räikkönen och sågar Ferrari totalt
Efter det mest händelserika loppet på många år är Yle Sportens expert Fredrik af Petersens eld och lågor. Samtidigt konstaterar han att Lewis Hamilton fortsätter att manövrera ut Valtteri Bottas när det krävs.
Kan vi stryka epitetet "tråkiga formel 1"? De två senaste loppen har bjudit på sällan skådad dramatik och Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens skrattar när han får frågan.
Han har sett mycket motorsport i sina dagar, men det är inte så många tävlingar som slår Toscanas GP på Mugello.
– Wow, det har verkligen varit spännande. Man kan inte klaga på formel 1 nu – även om det blev en ny dubbelseger för Mercedes i dag.
– Det är länge sen man har sett ett så här rörigt och dramatiskt lopp. Bakom Mercedes dubbel fanns mycket som var positivt också.
Trots allt som hände var det ändå en oerhört bekant vinnare. Snart är Lewis Hamilton alla tiders mest segerrika F1-förare. Hamilton är uppe på 90 GP-segrar – en vinst bakom ikonen Michael Schumacher.
Af Petersens konstaterar att Hamilton gjorde det mesta rätt.
– Jag vill inte vara taskig mot Valtteri Bottas, men ibland verkar det som att Lewis är lite smartare när det verkligen gäller i tävlingssituationer.
Bottas missade i sista starten
Söndagens lopp präglades av omstarter. Det blev totalt tre stycken. Bottas startade från andra rutan och tog ledningen direkt, men vid den andra omstarten – då från "gridden" – tog Hamilton över förstaplatsen.
– Han var verkligen klyftig. Lewis vek in precis bakom Valtteri, utnyttjade luftsuget och kunde köra om i första kurvan. Valtteri hade samma chans i den tredje och sista omstarten, men han tog inte chansen.
Den första omstarten skedde med flygande start och då höll Bottas undan. Bakom finländaren small det rejält och fyra bilar avbröt. Romain Grosjean var förbannad och kritiserade Bottas, men af Petersens tycker inte att finländaren gjorde något fel.
– Valtteri har rätt att bestämma farten och jag tycker inte att han körde för långsamt. Jag kan tänka mig att de som var längre bak trodde att Valtteri hade korsat startlinjen. De såg att lampan var grön, gasade och sen kom en kedjereaktion och flera körde på varandra.
"En ren förolämpning"
Efter säsongens sjätte seger har Hamilton kopplat ett bastant grepp om en till VM-titel. Avståndet till Bottas är uppe i 55 poäng.
Af Petersens anser att det inte hjälper till att stallordern är att Bottas inte får använda extra effekt i motorn när han kör bakom sin stallkamrat.
– I dag fick han en ny tillsägelse att han inte får använda den knappen. Det är synd och det tar dels bort chansen att köra det snabbaste varvet, dels att kunna komma ifatt Lewis.
Är Bottas för ofta en lagspelare?
– Tja, det är ju därför han har fått nya kontrakt. Han är en lojal lagspelare. Stallchefen har sagt att han är en perfekt wingman – och det är en ren förolämpning tycker jag.
– Om man är wingman betyder det att man skyddar ledaren och inte får lov att köra om.
Straffet motiverade Räikkönen
I söndagens GP tog Kimi Räikkönen sina första VM-poäng för säsongen. Åtta förare avbröt, Räikkönen lyckades hålla bilen intakt och blev nia.
De sista varven blev en kamp för att rädda poängplatsen. Räikkönen fick ett tidsstraff – och efter det beskedet tycker af Petersens att vi fick se gamla takter.
– Straffet blev en extra motivation. Det var den gamle racerföraren Kimi.
Räikkönen tog plats mellan de två Ferrariförarna. Det klassiska, italienska stallet genomförde sitt 1000:e lopp och stod för ett nytt magplask.
– Katastrof. Pinsamt. Hur många negativa ord ska jag räkna upp? Det är helt otroligt. Ferrari är som en rädd hund som kryper hem med svansen mellan benen efter de här två loppen på hemmaplan. Man vill försvinna så snabbt som möjligt.
Problemet för Ferrari var det vanliga. Effekten i motorn räckte helt enkelt inte till.
– Den stolta hästen är utbytt mot en snigel på bilder i sociala medier. Det säger väl allt.
– Är det synd om dem? Jag tycker inte det. De har en budget för att bygga en vinnarbil och anställa de absolut bästa mekanikerna och ingenjörerna, men många har lämnat. Stallchefen har fått mycket kritik och han är ingen psykolog när det gäller att leda stallet, förarna och så vidare.
Ferraris kräftgång hotar att fortsätta om två veckor. Då fortsätter VM-serien i formel 1 med Rysslands GP i Sotji.