Hoppa till huvudinnehåll

Barn

Buu-klubben
Yle Watt
MGP

Ny skräckserie vill nå de modiga barnen - men i kulisserna är det inte skrämmande

Från 2020
Skådespelare på bild
Bildtext Hanna Wahlström och Ivar Andersson (t.h.) spelar huvudrollerna Leia och Uno. Arn Wolff (i mitten) spelar en klasskamrat.
Bild: Annika Stubbs

Under hösten spelas en skräckserie för barn in. Serien som heter Spegelvägen spelar på barns rädslor. Alla kommer inte våga se den, med det har vi inte räknat med heller, säger regissör Staffan Gräsbeck.

Men trots att slutresultatet är skrämmande är stämningen bakom kulisserna något helt annat.

– Tystnad! Tagning! Ljud (på), kamera (på) – och varsågod!

Så låter det då inspelningsledare Joel Rahkonen och regissör Staffan Gräsbeck startar tagningen av nästa scen till skräckserien Spegelvägen.

Framför kameran står Hanna Wahlström och Ivar Andersson beredda. De spelar huvudpersonerna, Leia och Uno, och är vid det här laget vana skådespelare.

Inspelning av en serie.
Bildtext Huvudpersonerna Uno och Leia vandrar längs Spegelvägen. Filmteamet följer med och ser till att allting löper enligt planerna.
Bild: Frans Villanen

– Vi var med redan förra våren då piloten till serien spelades in, säger Wahlström.

Elever på äventyr

Spegelvägen handlar om Leias och Unos skolgång. Tittaren får följa med dem på skrämmande äventyr före, under och efter skolan.

– Spegelvägen är en ruskig historia som man måste våga titta på, helst i smyg. Personligen tycker jag inte att alla barnprogram måste rikta sig till alla, vuxna människor är ju också intresserade av olika program, säger Gräsbeck.

Skådespelare håller upp död kråka.
Bildtext Vid flera tillfällen under serien kommer Leia och Uno i kontakt med den mystiske sopsäcksmannen (Robert Ingman).
Bild: Annika Stubbs

Urbana Legender

Idén om Spegelvägen föddes då man på barnredaktionen insåg att det finns en målgrupp som varken intresserar sig av BUU-klubben eller det som tonåringar tittar på.

Handlingen är baserad på barns rädslor och om att våga övervinna dem. Temat är rädsla i vardagen och har bland annat inspirerats av urbana legender i skolvärlden.

– Vi frågade barn i åldern sju till nio vad de är rädda för och skapade ett manuskript utgående från det, säger manusförfattaren och personregissören Monica Vikström-Jokela.

Skådespelare på bild
Bildtext I Spegelvägen tvingas Leia och Uno bemöta sina rädslor.
Bild: Annika Stubbs

Vi frågade barn i åldern sju till nio vad de är rädda för och skapade ett manuskript utgående från det.

― Monica Vikström-Jokela

Lekfulla skådespelare

Då kameran är igång tätnar mystiken och luften fylls av spänning. Däremellan är det glada miner hos de unga skådespelarna.

Andersson pajasar framför kameran medan Wahlström och Arn Wolff sitter vid monitorn och skrattar åt Ivars show.

– Jag tycker det roligaste med inspelningarna är när man får leka, säger Andersson.

– Och jag tycker mest om replikerna, säger Wolff, som spelar en klasskamrat i serien.

Wahlström tycker att det roligaste med inspelningarna är att man får äta på restaurang.

bakom kulisserna innan en tagning.
Bildtext Personregissör Monica Vikström-Jokela instruerar skådespelarna inför en tagning. Regissör Staffan Gräsbeck följer med i bakgrunden.
Bild: Frans Villanen

Tight tidtabell

Allt för mycket lekande hinner skådespelarna trots allt inte med. Schemat är väldigt strikt och varje dag fylls av många tagningar.

Först instruerar Vikström-Jokela skådespelarna. Hon hjälper dem att komma in i rätt stämning och hitta rätt positioner. Sedan börjar tagningen.

När regissörerna och fotografen godkänt en tagning ser inspelningsledare Rahkonen till att nästa tagning börjar förverkligas.

Skådespelare på bild
Bildtext Stella Laine spelar Leias moster och Matti Raita spelar Unos pappa. Båda är utbildade skådespelare och imponerade över barnskådespelarnas talanger.
Bild: Annika Stubbs

Stämningen är huvudsakligen god, men alltid då något inte går som planerat påminner Rahkonen om att tiden går. Mot slutet av dagen följer han extra noga med klockan. Skådespelarna ska inte jobba övertid.

– Oftast går allting bra men det är klart att det kör ihop sig lite ibland, säger Rahkonen.

Flygplan och sirener stör

För en lyckad tagning krävs många komponenter. Bilden ska vara skarp, skådespelarnas positioner måste vara rätt, replikerna ska sitta och bakgrundsljud som sirener eller flygplan får inte förekomma.

– Det sämsta med inspelningarna är när man måste ta om och om igen. En dag tog vi om en scen säkert tusen gånger, säger Andersson.

Skådespelare Matti Raita och Ivar Andersson under tagning i samband med inspelningarna av dramaserien Spegelvägen
Bildtext Isak (Matti Raita) uppfostrar Uno ensam.
Bild: Annika Stubbs / Yle

Vädret varierar

Det enda som inte går att påverka är vädret. Det kan skifta från molnigt till soligt till regnigt på nolltid.

Det är inget som bekymrar regissör Gräsbeck.

Skådespelare Stella Laine viftar under tagning.
Bildtext Sigga blir ofta upprörd då hennes granne (Isak) trummar på soptunnor.
Bild: Annika Stubbs / Yle

– Om man kollar noga på svenska detektivfilmer som till exempel Beck så märker man att det i samma scen plötsligt kan dyka upp snö eller skifta från dag till kväll, så det här är helt normalt. Här i Norden går det inte att räkna med ett viss sorts väder, säger Gräsbeck.

vägskylt
Bildtext Spegelvägen släpps år 2021.
Bild: Annika Stubbs

Den största utmaningen är att få kommunikationen att löpa smidigt.

– Vi har ett proffsigt team, duktiga skådisar och ett bra manus, men det blir lätt käppar i hjulen om alla inte vet exakt vad som ska göras. Ibland har vi också olika visioner av vad slutprodukten ska bli och då behöver vi tillsammans komma överens.

Spegelvägen produceras av Svenska Yles barnredaktion och har premiär under 2021.

Spegelvägen

Diskussion om artikeln