Ny skräckserie vill nå de modiga barnen - men i kulisserna är det inte skrämmande
Under hösten spelas en skräckserie för barn in. Serien som heter Spegelvägen spelar på barns rädslor. Alla kommer inte våga se den, med det har vi inte räknat med heller, säger regissör Staffan Gräsbeck.
Men trots att slutresultatet är skrämmande är stämningen bakom kulisserna något helt annat.
– Tystnad! Tagning! Ljud (på), kamera (på) – och varsågod!
Så låter det då inspelningsledare Joel Rahkonen och regissör Staffan Gräsbeck startar tagningen av nästa scen till skräckserien Spegelvägen.
Framför kameran står Hanna Wahlström och Ivar Andersson beredda. De spelar huvudpersonerna, Leia och Uno, och är vid det här laget vana skådespelare.
– Vi var med redan förra våren då piloten till serien spelades in, säger Wahlström.
Elever på äventyr
Spegelvägen handlar om Leias och Unos skolgång. Tittaren får följa med dem på skrämmande äventyr före, under och efter skolan.
– Spegelvägen är en ruskig historia som man måste våga titta på, helst i smyg. Personligen tycker jag inte att alla barnprogram måste rikta sig till alla, vuxna människor är ju också intresserade av olika program, säger Gräsbeck.
Urbana Legender
Idén om Spegelvägen föddes då man på barnredaktionen insåg att det finns en målgrupp som varken intresserar sig av BUU-klubben eller det som tonåringar tittar på.
Handlingen är baserad på barns rädslor och om att våga övervinna dem. Temat är rädsla i vardagen och har bland annat inspirerats av urbana legender i skolvärlden.
– Vi frågade barn i åldern sju till nio vad de är rädda för och skapade ett manuskript utgående från det, säger manusförfattaren och personregissören Monica Vikström-Jokela.
Vi frågade barn i åldern sju till nio vad de är rädda för och skapade ett manuskript utgående från det.
Monica Vikström-Jokela
Lekfulla skådespelare
Då kameran är igång tätnar mystiken och luften fylls av spänning. Däremellan är det glada miner hos de unga skådespelarna.
Andersson pajasar framför kameran medan Wahlström och Arn Wolff sitter vid monitorn och skrattar åt Ivars show.
– Jag tycker det roligaste med inspelningarna är när man får leka, säger Andersson.
– Och jag tycker mest om replikerna, säger Wolff, som spelar en klasskamrat i serien.
Wahlström tycker att det roligaste med inspelningarna är att man får äta på restaurang.
Tight tidtabell
Allt för mycket lekande hinner skådespelarna trots allt inte med. Schemat är väldigt strikt och varje dag fylls av många tagningar.
Först instruerar Vikström-Jokela skådespelarna. Hon hjälper dem att komma in i rätt stämning och hitta rätt positioner. Sedan börjar tagningen.
När regissörerna och fotografen godkänt en tagning ser inspelningsledare Rahkonen till att nästa tagning börjar förverkligas.
Stämningen är huvudsakligen god, men alltid då något inte går som planerat påminner Rahkonen om att tiden går. Mot slutet av dagen följer han extra noga med klockan. Skådespelarna ska inte jobba övertid.
– Oftast går allting bra men det är klart att det kör ihop sig lite ibland, säger Rahkonen.
Flygplan och sirener stör
För en lyckad tagning krävs många komponenter. Bilden ska vara skarp, skådespelarnas positioner måste vara rätt, replikerna ska sitta och bakgrundsljud som sirener eller flygplan får inte förekomma.
– Det sämsta med inspelningarna är när man måste ta om och om igen. En dag tog vi om en scen säkert tusen gånger, säger Andersson.
Vädret varierar
Det enda som inte går att påverka är vädret. Det kan skifta från molnigt till soligt till regnigt på nolltid.
Det är inget som bekymrar regissör Gräsbeck.
– Om man kollar noga på svenska detektivfilmer som till exempel Beck så märker man att det i samma scen plötsligt kan dyka upp snö eller skifta från dag till kväll, så det här är helt normalt. Här i Norden går det inte att räkna med ett viss sorts väder, säger Gräsbeck.
Den största utmaningen är att få kommunikationen att löpa smidigt.
– Vi har ett proffsigt team, duktiga skådisar och ett bra manus, men det blir lätt käppar i hjulen om alla inte vet exakt vad som ska göras. Ibland har vi också olika visioner av vad slutprodukten ska bli och då behöver vi tillsammans komma överens.
Spegelvägen produceras av Svenska Yles barnredaktion och har premiär under 2021.