Skolornas filmvecka ordnades för första gången på svenska - både lärare och elever uppskattade konceptet

Skräbböle skola deltar i skolornas filmvecka
Under den gångna veckan har flera grundskolor i landet firat "Skolornas filmvecka". Evenemanget har i år även erbjudit pedagogiskt material på svenska för första gången.
I Skräbböle skola i Pargas har veckan har varit uppskattad, både av elever och lärare.
- Vi började veckan med att se en film som heter Äppeltjuvarna. Eleverna fick i läxa att rita något från filmen och följande dag pratade vi om sådant som togs upp i handlingen, som syskonbråk, nyfamiljer, hur man samarbetar och om regler som är viktiga för oss alla, både i skolan och hemma, säger klasslärare Tiia Vahtola från Skräbböle skola.
Att visa långfilmer i skolan är inte så enkelt i dag. Det kostar ofta extra och skolan måste ha rättigheter att visa filmen. Men under filmveckan erbjöd den finlandssvenska tjänsten Filmkamraten några gratisfilmer, med tillhörande pedagogiskt material.
- Eleverna tyckte väldigt mycket om filmen, och det passade ju oss bra eftersom vi har en fin äppelträdgård på skolgården och vi har jobbat med andra äppelteman under hösten, säger Vahtola.
Eleverna gör skräckfilm - men med vissa regler
Förutom att eleverna har sett på film har de också skapa egna filmer, något som sporrade till en massa idéer.
- Vår film handlar om att en pojke är inlåst i en skola där det finns två mördare. Men de är inte mördare utan de är snälla. Vi tänkte att många är intresserade av skräck och vi tyckte det skulle vara intressant att göra en sån film, många kommer att tycka om det, säger Adrian Liljeström som går på årskurs 6.
En film kan ge en bra grund för viktiga diskussioner och pedagogiska uppgifter.
- Du kommer ju in på olika modeller av läroplanen som att jobba med som empati. Vi gav sedan eleverna vissa ramar som att ingen får dö i kortfilmerna. De hade massor av idéer. Det var första gången jag jobbade med film och det var spännande, säger klassläraren Markus Ranta-Aho.
Lämpligt nog diskuterade man också tekniska aspekter, som hur en mikrofon fungerar.
- Det fanns också information och videoklipp, speciellt på de finska sidorna, om hur andra skolelever skapat specialeffekter och hur det sett ut när man filmat. De fick jobba med storyboards och lära sig hur man planerar en film både i teorin och i praktiken, säger Ranta-Aho.