Finländarna har druckit mindre alkohol under coronavåren
Finländarnas alkoholkonsumtion sjönk med 10 procent under april–juni jämfört med samma period i fjol, uppskattar Institutet för hälsa och välfärd.
Uppskattningen har gjorts baserat på försäljningsdata och dylika uppgifter.
Alkoholkonsumtionen förändrades ändå inte på samma vis bland alla befolkningsgrupper. Enligt en undersökning som institutet utförde svarade hälften av de deltagande att deras alkoholkonsumtion hållits på samma nivå, 12 procent att den minskat och 8 procent att den ökat under coronaepidemin.
Konsumtionen har ändrat mest bland de under 35 år och för dem vars ekonomiska läge har försvagats under loppet av epidemin. Bland dem svarade många att de antingen minskat sin konsumtion eller ökat den.
– Alkoholkonsumtionen har minskat sedan 2007, under fjolåret med fyra procent. Effekterna av epidemin och restriktionerna har varit parallella, säger Pia Mäkelä vid Institutet för hälsa och välfärd.
Färre spritrallyn till Estland och restaurangbesök på grund av restriktioner
Epidemin har speciellt inverkat på var man köpt alkohol. Restriktionerna som infördes i våras påverkade alkoholförsäljningen vid restauranger och barer och färre har åkt utomlands för att anskaffa alkohol på grund av reserestriktioner.
Allt fler har därför köpt alkohol från matbutiker och Alko. Deras försäljning ökade med 16 procent under veckorna 11–25 jämfört med samma period i fjol.
Detaljförsäljningen ökade mest i Nyland, Egentliga Finland och på Åland. Man kan ändå inte dra slutsatsen att den totala konsumtionen ökat inom dessa områden, menar institutet.
– Alkoholkonsumtionen flyttade till de privata kretsarna, så som mycket annars också gjorde i samband med coronaepidemin, säger Katariina Warpenius vid institutet.
Ännu finns inga uppskattningar av alkoholhandeln på nätet och hemförbränning under coronaepidemin. Institutet tror ändå inte att e-handeln kommer ha en betydande inverkan på den övergripande bilden av alkoholkonsumtion eftersom så få köper alkohol på nätet.
Institutet ser inga stora skillnader i olika drycker popularitet under coronaepidemin.