Teaterchefen Ann-Luise Bertell är lika mycket författare: “Jag skulle säga att mina olika roller berikar varandra”
Med den ena foten i teatern och den andra i litteraturen slits Ann-Luise Bertell tidvis mellan de två. Hon slutade som chef för Wasa Teater eftersom hon ville ha mera tid över till skrivandet. Fem år senare har hon gett ut två hyllade romaner och etablerat sig som författare, då hon igen tillträder som chef för samma teater. Hur det blev så berättar den nygamla teaterchefen när hon gästar Daniel Olin i veckans avsnitt.
Teater och litteratur kan var för sig vara tillräckligt för att sluka upp ett helt liv. Men inte för Ann-Luise Bertell. Hon kan titulera sig skådespelare, författare, regissör, dramaturg, manusförfattare, poet och teaterchef.
Inget av dessa var ändå någonting som flickan från österbottniska Kimo drömde om att bli när hon blir stor.
– Men det tror jag mest hade att göra med att jag knappt visste att den världen och miljön fanns, och att det fanns sådana människor som var skådespelare eller författare.
Viljan att berätta har alltid funnits
Fastän skådespelare och författare inte fanns på kartan för den unga Bertell som något hon skulle kunna bli, så har hon alltid tyckt väldigt mycket om att berätta.
– Det började redan i Kimo lågstadieskola då jag skrev små berättelser som jag regisserade och tvingade mina klasskompisar att spela med i på klassens roliga timme.
Jag var verkligen en lantis i det sällskapet
Trots att teatern alltid var närvarande under Bertells uppväxt, var vägen till Teaterhögskolan inte självklar. Efter ett försök att studera ekonomi på Handelshögskolan i Åbo fann Bertell sig ändå i Helsingfors.
Bertell som gick ut gymnasiet med toppbetyg kände sig malplacerad på Teaterhögskolan och flera gånger var det nära att hon avbröt studierna.
– Jag var verkligen en lantis i det sällskapet och jag kände mig länge väldigt obegåvad.
Lantisen som blev poet
Det var under åren i Helsingfors som Bertell började skriva mera poesi. Ett urval av de dikter som kom till under Helsingforstiden tilldelades hon andra pris för i Arvid Mörne-tävlingen 1996. Uppmuntrad av priset började hon skriva mer.
Man kunde påstå att det också var genom att skriva som hon gjorde sig hemmastadd i teatervärlden. Då det var i och med att hon började skriva och regissera pjäser som hon hittade sin plats i teatern.
– Då började jag känna att jag passade in i teatervärlden.
Bertell flyttade sig allt mer från scenen till regissörsstolen och 2010 blev hon utsedd till teaterchef för Wasa Teater. Efter att femårsperioden som teaterchef var över valde hon att inte fortsätta på posten för att ha mera tid till att skriva.
Debutromanen Vänd om min längtan kom ut ett år efter det och Bertells andra roman Heiman kom ut tidigare i år. Efter att hyllningarna för romanen hade mattats av, kom nyheten om att Bertell ännu en gång skulle bli chef för Wasa Teater.
– Jag skulle säga att mina olika roller berikar varandra. Att vara teaterchef har lärt mig mycket om människor och om ledarskap, något som jag inte skulle ha lärt mig om jag skulle ha författat under de senaste 20 åren.
Ann-Luise Bertell
Teaterchefen gör encore
Den första augusti i år tillträdde Bertell den tjänst som hon lämnat fem år tidigare. Vad hon inte hade planerat var att hon skulle återgå till posten som teaterchef mitt under en pågående epidemi.
– Tajmingen att bli teaterchef var ju inte den bästa, det kan man ju lugnt säga.
Den senaste tiden har antalet fall av coronaviruset ökat i Vasa sjukvårdsdistrikt, vilket har gjort det svårt för teatrarna att kunna fortsätta sin verksamhet.
– Folksamlingar är svåra och därför har vi blivit tvungna att stänga igen.
Coronaepidemin är inte den första krisen som 100-åriga Wasa teater utsätts för och Bertell tror och hoppas på att teatern kommer att klara sig även denna gång.
– Under alla de här hundra åren, också under krigstiden, har det berättats historier därifrån. Det har varit alla möjliga svårigheter och ekonomiska bekymmer i hundra år men teaterkonsten har överlevt.
Ann-Luise Bertell gästar Daniel Olin i kväll klockan 20.00 på Yle Fem och på måndag 26.10 kan en längre version av intervjun höras på Yle Vega klockan 19.22.
På Yle Arenan kan du se avsnittet när som helst:
