Ingå misslyckades med upphandling - nu kräver politikerna utredning av de ansvariga
I Ingå vet man fortfarande inte vem som ska tillreda måltiderna och städa lokalerna i kommunens skolor, daghem och boenden.
De gamla avtalen gick ut vid månadsskiftet men några nya avtal har inte kunnat göras på grund av problem i konkurrensutsättningen.
Ingå har länge funderat på hur kommunen kunde upphandla måltider som är rättvisa och närproducerade. Men vid konkurrensutsättningen av måltids- och städservicen gjordes ändå misstag som gör att upphandlingen måste avbrytas och tas om.
Problemet var att anbudsbegäran till företagen var otydlig både till sin struktur och till sitt innehåll.
Kommunstyrelsen kräver nu en utredning av de upphandlingsansvariga där det ska komma fram exakt vem som ansvarat för vad under upphandlingsprocessens gång och också vad de olika misstagen har kostat kommunen.
I väntan på utredningens resultat och ett eventuellt domstolsbeslut gör Ingå upp tillfälliga avtal med någon eller några producenter.
Bespisningen och städningen kostar kommunen ungefär en miljon euro per år.