Hoppa till huvudinnehåll

Vetamix

Avmystifiera spelandet – Se de digitala spelen som digitala lekar som kompletterar de traditionella spelen och lekarna

Från 2020
Mies pelaa mobiilipeliä
Bild: Nitro Games

Själv vet jag väldigt lite om spel och spelande. Det är bäst att erkänna det direkt. Och det lilla jag trodde mig veta var baserat på fördomar om att spelande mest är till besvär och någonting störande och dåligt för barnen. För mig var det väldigt roligt och lärorikt att få ta del av allt det glada, roliga och smarta som spelandet på riktigt är. Spel och spelande är en viktig del av många barns verklighet som är här för att stanna.

Spelfostran i barnfamiljer

Ett litet barn som undersöker spelens värld spelar vanligen hemma med sina föräldrar eller syskon. Då är det en bra regel att ett barn under fem år inte tillbringar väldigt långa tider ensam med spel eller annat medieinnehåll. Kanske räcker en timme per dag?

Det finns ingen specifik ålder som är extra bra eller dålig när det gäller spelande. I många finländska familjer får barn sin första mobiltelefon när de börjar i skolan. Då tar barnet också ett steg närmare en självständigare användning av medier, internet och mobilspel.

Att man kan tala om spelandet i positiv anda ända från början hjälper barnet att förstå spelandet ur fler perspektiv. Man kan prata om hurdant ett trevligt spel är. Hur känner man känner sig när man spelar? Vilka saker i spelet skulle kunna hända på riktigt? Hur skulle det gå om någon på riktigt körde bil i havet som Super Mario?

Är jag en dålig förälder om jag inte orkar engagera mig i mitt barns spelande?

Jag ringer upp Annukka Såltin som är utbildningsplanerare i
Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf och insatt i spelkunskap. Jag frågar henne vad hon tycker att vi behöver veta om barns spelande.

Annukka Såltin från utbildningsplanerare med kunskap om spelandet, sitter på en soffa med en bok i handen.
Bildtext Annukka Såltin utbildar barn och unga samt föräldrar och professionella inom temat digitalt spelande och spelfostran
Bild: Annukka Ståltin.

– Det är väldigt viktigt att veta vad barnen spelar och vem man spelar med om man spelar med andra.

– Är man en dålig förälder om man inte orkar engagera sig i barnets spelande? undrar jag.

Annukka Såltin, svarar att det är en väldigt bra fråga som ofta diskuteras under olika föräldrakvällar inom spelkunskapsverksamheten. Och svaret är nej, det är man inte!

Två flickor ser på ett spel på sin telefon.
Bildtext Barns medieanvänding börjar tidigt.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

– Man behöver inte spela själv och vara superintresserad av dataspel för att vara en bra förälder men det är väldigt viktigt att visa intresse för det som barnen är intresserade av. Det kanske räcker med att lyssna, att vara med, sitta i soffan och titta på när barnen spelar. Det är väldigt viktiga saker, just de stunderna när man inte kräver någonting utan man är med på sitt egna sätt. Då är man den perfekta föräldern, säger Annukka Såltin.

Medveten spelfostran innebär också att man är medveten om hur man själv känner och tänker beträffande spelandet. Vilken attityd har man gentemot spel och spelande? Hur ser man på det i barnens vardag? Är det en normal del av vardagen? Eller är det utanför och udda?

Det är också bra att uppmuntra barnet att prata om tråkiga eller skrämmande saker som barnet kan möta när det spelar. Att visa intresse för barnets spelande och medieanvändning bidrar till att skapa en öppen atmosfär och därigenom ett tryggare sätt att använda medier. Barnet behöver inte spela i smyg och gå bakom ryggen.

Det är också bra att diskutera hur spelandet påverkar familjedynamiken och de övriga familjemedlemmarnas vardag. Vilken stämning råder i hemmet medan någon spelar och efteråt?

Tulevia ekaluokkalaisia ja koulunsa aloittaneita lapsia katsemassa kännyköitään, Leikkipuisto Soihtu, Paloheinä, Helsinki, 31.7.2018.
Bildtext Det gäller att försöka ha koll på vad ditt barn spelar.
Bild: Jari Kovalainen / Yle

– Till medveten spelfostran hör också att ha koll på vilka åldersgränser som gäller. Om spelet spelas ensam eller tillsammans med andra. Man ska vara medveten om sina egna fördomar och attityder. Om man har en åsikt kan det vara bra att ta reda på lite mera fakta och vara villig att ändra åsikt. Våga vara en vuxen som i all fostran, säger Såltin.

Spelandet har kommit för att stanna. Du kan sällan förhindra det men du kan påverka hur du förhåller dig till det.

Spelandets positiva aspekter

– Det finns massor med positiva saker med spelandet, säger Annukka Såltin. Det beror på vad man spelar för spel. Man kan lära sig nya sätt att göra saker på. Man kan öva upp sin uthållighet och sin förmåga att lösa problem. Man kanske lär sig historiska aspekter om man spelar sådana spel som utspelar sig i en sådan värld. Exempelvis kan man åka till Egypten och titta på mumier eller så åker man till månen.

– Men framför allt lär man sig att hantera känslor som besvikelser eller framgångar. Man har möjlighet att vara väldigt social. Man kan få nya kompisar via spel. Och man har massor med olika möjligheter att kommunicera med varandra. Till exempel via chattar eller voice-chattar under spelet.

– Eller om du spelar i ett lag så är det precis det samma som när man spelar andra lagsporter. Vi måste lyssna på varandra, stötta varandra och kämpa tillsammans!

Behovet av samarbete och kommunikation ökar hela tiden i vårt samhälle.

Man kan lära sig språk. Barn lär sig språk väldigt snabbt nuförtiden. Både att läsa och att skriva i och med att man måste kunna läsa för att komma vidare i spelet.

– Via spelet kan man bli intresserad av nya saker som man kommer i kontakt med i spelet, säger Såltin.

Spelen lever starkt också utanför själva spelet i till exempel musik och film. Man kan använda sig av spelet Minecraft för att lära sig tredimensionellt tänkande.

flickor med blickarna på spelskärmen
Bildtext Flickor spelar också men inte i lika stor utsräckning som pojkar.
Bild: Yle/Hajbo

Den sociala samvaron är också viktig. Att kunna prata med sina kompisar om spelet och vad som hänt i det. Och vad man har gjort tillsammans. Det är en plattform där man delar en massa information.

Hur märker man då om barnen börjar uppslukas av spelandet?

– Då kan det hända att barnet inte längre är intresserat av sina kompisar eller av sina hobbyn. Att barnet glömmer att komma och äta och att hen inte riktigt skulle vilja göra något alls utöver att spela.
Barn uppslukas av ganska många olika saker. Det gäller att vara intresserad av vad barnet gör.

Gemensamma spelregler

Ett litet barn kan inte reglera sin tidsanvändning och därför ska en vuxen skapa ramar som stödjer en balanserad vardag. Barnen skulle kanske tycka att det är riktigt härligt att spela ett bra spel från morgon till kväll, men dagen omfattar även andra viktiga saker.

Många barn har fler än ett hem. I det läget är det bra att försöka komma överens om vilka regler som gäller för spelandet med alla vuxna som deltar i barnets vardag.

Spelregler för tidsanvändning

Beträffande besök hemma hos kompisar är en bra tumregel att följa de regler som finns i det hem som förhåller sig försiktigare till spelandet. Om barnet går i lågstadiet, kan man komma överens med barnet att om hen erbjuds spel som är förbjudna för minderåriga, F18, F16 eller F12 ska barnet våga säga att hen inte får spela dem.

barn som spelar dataspel på lanparty
Bildtext Gemensamma spelregler underlättar vardagen för alla.
Bild: Yle/Hajbo

En viktig del av mediefostran är att prata med andra barns vårdnadshavare om vilka regler för medieanvändning som gäller i andra familjer. Föräldrarna kan också försöka komma överens om gemensamma spelregler. Då blir det lättare att övervaka spelandet och att samköra speltiderna med kompisarnas speltider.

Annukas speltips:

Den nyaste Spelarbarometern publicerades igår (Pelaajabarometri 2020) och här kan man läsa de senaste siffrorna om digitalt spelande i Finland.

Mer om åldersgränser för olika spel kan du läsa om här!

Den nya svenska, Spelfostrarens handbok 2. kan du ladda ner gratis här! Boken ger grundläggande information om spelande samt spelrelaterade fenomen, erfarenheter och forskningsdata och hjälper läsaren att förstå det digitala spelandet som en naturlig del av samhället.