Skåpbilen är Jaakkos hem - i år också vintertid
När den första snön fallit över Helsingfors, besöker vi Jaakko Miettunen som förbereder sig för vintern. Jaakko bor på Blåbärslandet i en gammal skåpbil som tidigare fungerat som bankkontor på landsbygden. Förra vintern bodde han i en lägenhet i ett hus, men nu ska han för första gången tillbringa vintern i skåpbilen.

Den här morgonen var det 8 °C inne i bilen då Jaakko vaknade.
Med utomhustemperaturer kring 0 °C går det bra att leva i skåpbilen, menar Jaakko, men om vintern bjuder på sträng kyla kan det hända att han måste tänka om.
Jaakko har bott till och från i sin nuvarande skåpbil sedan juni 2019.
Skåpbilen var färdigt ombyggd till husbil redan på 1990-talet, men Jaakko gjorde om allting, isolerade med isoleringsskum och byggde innanmätet av bräder.
Resultatet blev en mobil lägenhet på 7 kvadrat.
Idén till att bo i en skåpbil fick Jaakko redan som tonåring då hans kompis äldre bror med vänner åkte omkring i Europa med en skåpbil.
År 2016 köpte Jaakko sin första skåpbil för resandets skull. Den var så liten att han inte kunde stå i den.
Du sparar pengar och får känna av friheten
För Jaakko är det här en äventyrlig livsstil där man dels sparar pengar, dels får känna av en sorts frihet.
Det här är betydligt billigare än en lägenhetshyra, betonar Jaakko. Han beräknar att han inom ett år har sparat in de utgifter han skulle ha haft för en lägenhet.
Med alla utgifter som går åt till att köpa gas, att värma bilen och att ha den registrerad betalar han i genomsnitt 240 euro i månaden.
Stämningen är mysig i det kompakta hemmet, där Jaakko som bäst kokar morgonkaffe.
Han visar bilens alla finesser.
Spisen, liksom ugnen och kylskåpet, fungerar med gas.
Lamporna inne i bilen fungerar med extra bilbatterier som laddas med solpanelerna på taket och när man kör.
Själva bilen värms upp av en parkeringsvärmare som använder sig av diesel från bilens bränsletank.
Vid installering av olika lösningar har han tagit exempel av andra.
– Inte kan jag allt men det jag inte vet, det vet Youtube, skrattar Jaakko.
Vi sitter och svettas i våra ytterrockar.
Det är inget tvivel om att han kommer att klara vintern tänker vi,
men så här kan han inte elda på dagarna i ända.
Eftersom värmaren slukar två liter bränsle i timmen har han den helst inte på mer än en kort stund på morgonen och på kvällen. Men det lilla utrymmet behöver inte mer än så. Dessutom värmer stearinljusen förvånansvärt mycket.
Han kunde spara ännu mer med att ha bilen avregistrerad, men väljer att ha den registrerad året runt för att kunna köra med den. En gång i veckan kör han till sin kompis för att fylla på vattendunkarna och tvätta kläder. Medan han kör laddas dessutom bilens batterier.
De flesta som han pratat med har varit positivt inställda och tycker det låter häftigt. Visst finns det vissa som reagerar misstänksamt, kanske likställer levnadssättet med de hemlösas. För Jaakko är den här livsstilen ett val han själv gjort.
Hans bror blev också lockad av tanken och köpte sin egen skåpbil. Tillsammans har bröderna varit till Lofoten med varsin bil. Nu är brodern i Schweiz.
Han har också en WC gömd under bänken men väljer att inte använda den. Han har medlemskap i ett gym och kan oftast använda sig av duschen och toaletten där. När allt kommer omkring är det inte så svårt, konstaterar han.
Jaakko är klasslärare till yrket men är studieledig det här året för att studera spansk filologi. På dagarna går han till något bibliotek för att vara inomhus och för att få läsro.
Ett par veckor efter vår intervju med Jaakko börjar bibliotek och andra allmänna utrymmen att stänga på grund av de nya coronarestriktionerna. Jaakko menar att han nu får tänka om var han kan studera. Än så länge går det bra på kaféer, men hans tankar går till de hemlösa och hur de ska klara sig.
Han anser att det inte går att leva med attityden "jag klarar mig själv". Om gymmet också stänger, får han lov att använda dusch och WC hos familj och nära vänner. Han påpekar att den här livsstilen för människor närmare varandra.
Jaakko drömmer om att kunna åka söderut. Om det inte varit för coronan, så skulle han ha övervintrat i Sydeuropa. I framtiden hoppas han kunna resa mycket och nämner också idén han haft om att starta ett skåpbilskafé.