Olycksutredningen: Tekniskt fel gjorde att Amorella gick på grund
Orsaken till Viking Lines bilfärja Amorellas grundstötning i september var ett tekniskt fel, visar Olyckutredningscentralens utredning.
- Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund, skriver Otkes i sin rapport.
Enligt rapporten upptäckte besättningen på kommandobryggan genast att fartyget inte betedde sig som normalt, och reagerade.
- Fartyget fortsatte ändå att svänga till höger (styrbord) mot farledsområdets kant, vilket ledde till den första bottenkänningen sydost om Hjulgrund. Eftersom fartygets djupgående i fören ökade och fartyget fick slagsida mot höger, beslutade befälhavaren att köra upp fartyget på stranden vid ön Järsö för att stabilisera situationen, heter det i rapporten.
Försvarsmakten hjälpte till med att dokumentera olycksområdet under vattenytan. Då hittade man ett stenblock som som enligt Trafikledsverket hade hamnat där som en följd av Amorellas grundstötning.
Stenblocket avlägsnades genom sprängning och farleden öppnades för trafik den 2 oktober 2020.
Utredningen av bottenkänningen fortsätter. Utredningsrapporten publiceras sommaren 2021.