Finländare satsar allt mer på julbelysningen – se hur julljusen ser ut i Svenskfinland!
Försäljningen av jul- och säsongsbelysning har ökat under de senaste åren och en tydlig ökning syns också i år, enligt de butikskedjor som Svenska Yle har talat med.
Hur ser julbelysningen ut hos dig? Skicka in en bild via formuläret nedan! Skriv gärna också ditt namn och en liten beskrivning på det du har fotat.
Då dagarna blir kortare och dagsljuset en bristvara springer många finländare ut och köper ljusslingor och ljusfigurer.
– Försäljningen av lampor och olika ljusprodukter har ökat under de senaste åren i takt med att utbudet har ökat. I oktober–november i år har vi sett en ökning på ungefär nio procent jämfört med samma tid ifjol, säger kommunikationsspecialisten Sanna Laininen på Clas Ohlson.
På S-gruppen uppger man att försäljningen av olika ljusprodukter har ökat med kring tio procent jämfört med i fjol. K-kedjan vill inte uppge exakta siffror, men försäljningen har ökat också där.
– Vi är på väg mot en mer sydeuropeisk stil i den mån att det finns mer säsongsbelysning. För ett par år sedan talade man bara om julbelysning, säger Outi Lampenius, köpare vid Kesko.
Fler vill öka trivseln hemma när man inte kan resa
I och med coronapandemin är många hemma mer än vanligt och det syns också i butikernas försäljningssiffror. Man vill helt enkelt göra det mysigt runt sig och enligt affärskedjorna görs det i hög grad genom att köpa olika former av belysning.
Folk vill helt enkelt ha ljus
― Kimmo Pajunen, chef med ansvar för S-gruppens utbud
– I år då man inte kan resa vill folk öka trivseln i hemmet och satsa på belysningen genast då det börjar bli mörkt ute. Kanske folk nu byter ljus på samma sätt som man förr bytte gardiner, säger Lampenius.
Att fixa i trädgården har blivit trendigt, vilket också påverkar ljusförsäljningen.
– Trenden med att folk fixar hemma började redan på våren då folk fixade i sina trädgårdar. Nu syns trenden i att man sätter ljus på terrassen, balkongen och i träden. Folk vill helt enkelt ha ljus, säger Kimmo Pajunen, chef med ansvar för S-gruppens utbud.
"Vi tror att intresset bara ökar"
Alla tre affärskedjor som Svenska Yle talat med uppger att säsongs- och julbelysningen ger bra klirr i kassan och att säsongerna är viktiga för bolagen.
– Det är frågan om en stor försäljningstopp som vi förbereder oss för hela året. Det är ett heltidsjobb för oss, säger Lampenius vid K-kedjan.
Det finns inga tecken på att intresset för säsongsbelysning skulle börja avta inom de kommande åren.
I år då man inte kan resa vill folk öka trivseln i hemmet och satsa på belysningen genast då det börjar bli mörkt ute. Kanske folk nu byter ljus på samma sätt som man förr bytte gardiner
― Outi Lampenius, köpare vid Kesko
– Vi tror att intresset bara ökar. Tekniken utvecklas och de flesta har appar som gör det möjligt att kontrollera ljusen med telefonen. Folk lägger allt mer pengar på det här, smarta ljus är trenden nu, säger Pajunen.
En aktuell trend är också att man vill att ljusen ska vara synliga och stora.
– Tidigare har man kanske haft en ljusslinga ute, men nu vill man ha mer ljus, större ljus och till och med djurfigurer. Vissa verkar gilla en lite mer amerikansk stil, säger Laininen.
Också naturnära material som jute och rotting intresserar många just nu, enligt Laininen.
– Neutrala och brutna färger trendar. Tidigare ville fler ha röda julfärger, men nu intresserar sådant som kan hållas uppe en längre tid, inte bara på julhelgerna, säger Laininen.
