Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Film: Palm Springs - en komedi som får en oväntad klang i coronatider

Från 2020
Planschen till filmen Palm Springs. Två personer ligger i en pool.
Bildtext Var är vägens mål? Och hur skall man kunna koppla av om man som Sarah (Cristin Milioti) och Nyles (Andy Samberg) tvingas återuppleva samma dag gång efter annan?
Bild: Cinema Mondo

Det finns filmer som skiftar färg beroende på när man ser dem. Och detta coronaår kan till exempel en lättsam komedi plötsligt kännas som en existentiell djupdykning.

Det är den nionde november och Sarah (Cristin Milioti) firar sin systers bröllop i Palm Springs.

Firandet följer det förväntade mönstret med tal, dans, kaka och alkohol. Det är egentligen bara en av gästerna som inte passar in i formen.

En avslappnad typ (Andy Samberg) som glider omkring i Hawaiiskjorta och hela tiden verkar vara steget före alla andra. Som verkar kunna förutse allt från folks dansrörelser till vad de tänker säga.

Sarah sitter vid ett festligt pyntat bord och blickar drömskt ut i fjärran.
Bildtext Vad sysslar han med? Sarah (Cristin Milioti) har svårt att sätta fingret på varför Nyles är så konstig.
Bild: 2020 Hulu

Den småfulla Sarah börjar småningom vingla på gränsen mellan att känna sig förundrad inför och hänförd av denna konstiga typ.

Riktigt lika road är hon inte nästa morgon när hon vaknar upp och inser att det är den nionde november och dags att förbereda sig inför dagens bröllopsfirande….

Välbekant upplägg - nya vägar

Det här med att tvingas genomleva samma dygn om och om igen är inget nytt - Bill Murray gav den yrvakna paniken ett ansikte redan 1993 i Harold Ramis Groundhog Day.

Och Tom Cruise dog gång efter annan i den sorgligt underskattade Edge of Tomorrow (2014).

Men det är ändå något som känns lite fräscht i Max Barbakows Palm Springs. Främst har det kanske att göra med att detta är en romantisk komedi som är varken påklistrat romantisk eller krampaktigt komisk.

Den är mera en farsartat kaotisk studie i poängen med att försöka ta vara på stunden medan tid är - trots att stunden ifråga inom kort upprepas.

Nyales (Andy Samberg) dansar inklämd mellan en massa andra människor.
Bildtext Skål för framtiden - eller något ditåt.
Bild: 2020 Hulu

Eller som den i Hawaiiskjorta skrudade Nyles påpekar i samband med ett av Sarahs självmordsförsök - “vi dör inte, men smärtan är verklig”.

Och när Sarah vänder ilskan utåt konstaterar han att minnet av det onda man gör mot sina medmänniskor följer med en även om dagen i sig börjar om från början igen.

Det spelar alltså en roll vad man gör mot sig själv och andra - även om bubblan man lever i råkar vara både minimal och hermetiskt sluten.

Återseendets glädje - trots allt

Kittet i filmen utgörs av den lyckade rollbesättningen med Andy Samberg och Cristin Milioti i spetsen.

De lyckas på ett underbart mödolöst sätt skildra hur förundran övergår i panik för att därefter landa i en komisk desperation.

Smart är även att låta J.K. Simmons spela en slags överdriven version av den image han så skickligt gav uttryck för i rollen som sadistisk musiklärare i Whiplash (2014).

Och på motsvarande sätt är det ett nöje att se Peter Gallagher yra omkring som om han trillat ut ur en av de romantiska komedier han gjorde på 1990-talet.

Brudens föräldrar spärrar upp ögonen inför något som inte går som planerat.
Bildtext What?! Peter Gallagher och Jacqueline Obradors spelar brudens föräldrar.
Bild: 2020 Hulu

Men även om skådespelarna är fina kommer man inte ifrån att de ständiga upprepningarna i något skede får helheten att kännas något utdragen. Som om den föll på eget grepp.

För min del är det mest givande att föreställa sig en koppling till dagens utsatta läge - en koppling som hänger i luften som något slags livlina från den ena coronadagen till den andra.

Som en påminnelse om att även om den här dagen ser ut som gårdagen och vi inte vet när vi kan ta oss ur loopen av oro så måste vi försöka fylla nuet med något annat än panik.

För att det är det enda vi kan göra.

Sarah och Andy sitter hand i hand och tittar rakt framför sig.
Bildtext Med blicken riktad mot framtiden.
Bild: 2020 Hulu

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln