"Om det är olagligt offline ska det också vara olagligt online" – EU-kommissionen presenterade förslag till nya regler för internetjättar
EU:s nya regelverk för att styra hur digitala jättar som Amazon, Apple, Facebook och Alphabet agerar i unionen är ett steg närmare att träda i kraft.
EU-kommissionen presenterade på tisdagskvällen sitt utkast till nya regler för digitala plattformar. De nya reglerna består av två direktivpaket, ett för digitala marknader (DMA) och ett för digitala tjänster (DSA).
Reglerna gäller stora aktörer med en befäst position på den digitala marknaden.
De här så kallade portvaktsbolagen kontrollerar data och tillgång till plattformar som tusentals mindre företag är beroende av.
Portvaktsbolagen har en befäst position på marknaden och ett stort inflytande på den, oavsett om det handlar om sökmotorer, sociala nätverk, molntjänster eller reklam.
Tanken är inte att avskaffa de stora plattformarna utan att se till att de följer reglerna och att de inte utgör ett hot mot demokratin
Thierry Breton, kommissionär för den inre marknaden
Kommissionen förslår nu en rad regler för att hindra att bolagen kringgår EU:s regler. Om bolagen bryter mot de reglerna hotas de av böter på upp till tio procent av deras omsättning.
‒ Om det är olagligt offline ska det också vara olagligt online, sa EU:s kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager, under en presskonferens på tisdagen.
Målet med DSA är att ge kommissionen större möjligheter att ingripa ifall sociala medier tillåter illegalt material som extremistisk propaganda, desinformation, hatpropaganda eller barnpornografi på sina plattformar.
DMA ska däremot ge EU nytt mandat att se till att de digitala jättarna följer unionens konkurrensregler och är mer öppna kring hur deras algoritmer handskas med kunddata.
‒ Tanken är inte att avskaffa de stora plattformarna utan att se till att de följer reglerna och att de inte utgör ett hot mot demokratin, sa kommissionären för den inre marknaden, Thierry Breton.