Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Coronaepidemin har fått människor att ta cykeln: Allt som har med uteliv att göra är populärt nu

Från 2020
En person står vid en rad cyklar.
Bildtext För företagaren Magnus Westerlund har år 2020 betytt mer klirr i kassan än någonsin tidigare.
Bild: Bubi Asplund / Yle

För innehavaren av cykelaffären och -verkstaden Ingmars verkstad i Ekenäs har coronaepidemin betytt klirr i kassan. Magnus Westerlund säger att han sålt rekordmånga cyklar år 2020.

Magnus Westerlund säger att coronaepidemin fått människor att röra sig utomhus mer än tidigare. Allt fler väljer cykling som sin motionsform.

- Allt som har med uteliv och fritid att göra är populärt nu, säger han.

Han säger att han årligen säljer mellan 200 och 300 cyklar.

- I våras funderade jag vad det ska bli av det här året, men det här är nog det bästa året någonsin.

Cyklarna han säljer har haft en sådan rykande åtgång att han till och med varit tvungen att säga till kunderna att vissa modeller inte finns.

- Under sensommaren och hösten tog vissa modeller helt enkelt slut. Jag har sålt nästa års modeller i stället. Jag har ganska många reserveringar redan.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Cykelförsäljaren Magnus Westerlund gör sitt bästa år någonsin - coronaepidemin gör att människor vill röra sig ute

7:34

Han säger att han inte kan räkna ut hur många cyklar han sålt under året, men vet att omsättningen slår alla tidigare rekord.

- Jag har sålt väldigt många elcyklar och terrängcyklar. Det har varit en uppåtgående trend för el- och terrängcyklar i flera år redan.

- Den trenden väntas öka också i framtiden, säger Westerlund.

Gällande elcyklar är kunderna väldigt noga, kvaliteten ska vara bra på cyklarna, säger Westerlund.

- Det blir problem om kvaliteten inte är bra, till exempel batteriet håller inte så länge, säger han.

Vintercykling allt populärare

En trend som också är stigande i Västnyland är vintercykling. Magnus Westerlund säger att det är viktigt att vara försiktig då det är halt.

- Dubbdäck både fram och bak är bra att ha på cykeln.

- Hjälm ska man använda förstås och varma kläder. Sunt förnuft är också bra att ha.

En person står vid en rad cyklar.
Bildtext Dubbdäck, hjälm och varma kläder ska man ha då man cyklar på vintern, säger Magnus Westerlund.
Bild: Bubi Asplund / Yle

Han säger att alla cykelmodeller lämpar sig för vintercykling, det här gäller också elcyklar.

- Det är förstås viktigt att komma ihåg att inte lämna batteriet ute i kylan.

Magnus pappa grundade företaget 1982

Westerlunds affär som finns i centrum av Ekenäs servar också cyklar.

- Det handlar om grundservice, sedan lappar jag punkteringar och justerar bromsar och växlar. Jag gör nog allt som har med cyklar att göra, säger han.

Magnus Westerlunds pappa Ingmar Westerlund grundade affären år 1982. År 2012 tog Magnus över affären.

- Jag hade ju nog jobbat här sedan år 1989, men de senaste åren har jag drivit affären. Jag klarar mig ensam fast det ibland känns att det blir mycket jobb, säger Magnus Westerlund.

Han har haft bråda dagar som ensam företagare i affären. Normala vintrar har han unnat sig semester på vintern. Hur det blir den här vintern är väldigt oklart.

- På sommaren kan jag förstås inte hålla affären stängd.

Sommargäster sysselsätter

Största delen av kunderna i affären är ortsbor.

- De flesta kommer från Ekenäs, Karis och Hangö, men sedan finns det ju många som har sin sommarstuga här och det har jag märkt i synnerhet i år.

Han bor ett par kilometer från affären och tar för det mesta cykeln till jobbet.

- Oftast kommer jag med cykeln, ibland tar jag bilen om jag behöver den under dagen, men alltid när det är möjligt så cyklar jag, säger Magnus Westerlund.

I cykelfabriken i Hangö går allt åt, också traditionella mommocyklar

- Nog har vi fullt upp, förhandsförsäljningen har gått bra, det blir en hektisk säsong.

Det säger Dennis Karlsson, produktionschef på Helkama Velox i Hangö om den stundande julen och kommande vårsäsong.

Företaget, som tillverkar cyklar, har jobbat för fullt hela året.

Normalt har cykeltillverkningen varit ganska säsongsbetonad och vissa år har Helkama också tvingats permittera personal.

I år är det helt andra takter.

- Vi tog in några nya montörer på hösten, men jag tror vi måste ta in några till i början på nästa år för att hinna med alla beställningar, säger Dennis Karlsson.

Tajt tidtabell

Produktionstidtabellen är tajt, återförsäljarna och i sista hand kunderna väntar på sina cyklar.

Under hela våren och hösten har återförsäljarna inte fått cyklar i den takt de skulle önska och behöva.

Dennis Karlsson misstänker att det blir en del väntetider också våren 2021.

Problemet är att det tar lång tid att få de delar som tillverkas utomlands till själva cykelfabriken i Hangö.

- Coronaläget i världen har ställt till det med komponentströmmen. Hela cykelindustrin har gått bra hela året, alla beställer komponenter och beställningstiderna är långa, säger Dennis Karlsson.

Människor vill motionera

Coronapandemin har också bidragit till att många köper cyklar. Folk undviker att använda kollektivtrafik, i stället tar man cykeln till jobbet.

Det ökade intresset för att köpa ny cykel beror också på att man vill ut och motionera på landsvägen och i skogarna.

Man utomhus
Bildtext Dennis Karlsson förevisar en av fabrikens produkter. (Arkivbild)
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Elcyklar har varit populära flera år, men alla modeller har sålt slut det här året, säger Karlsson och räknar upp allt från citycyklar till terrängcyklar.

Största överraskningen, enligt Karlsson, är att så kallade traditionella cyklar också har tagit slut.

Allt det här låter i och för sig bra, det vill säga att varor som tillverkas går åt.

Problemet är ändå förseningarna från leverantörshåll.

- Man kan inte lita på leveranstider och produktionsplanen håller inte när det i sista minuten kommer ändringar när containertransporter blir hängande i Europa, i väntan på följande fartyg.

Komponenter uteblir

Om en leveranstid tidigare var mellan tre och sex månader kan det nu ta över ett år att få komponenter. Därför gäller det att vara förutseende och ute i god tid med beställningar.

Cyklar
Bildtext Leveransklara cyklar vid fabriken i Hangö. (Arkivbild)
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Utan jobb har montörerna ändå inte blivit fast viktiga komponenter till bland annat elcyklar inte kommer i den takt de borde komma.

- Om någon komponent uteblir så måste vi mixtra i produktionen. Då kan man ta till de traditionella cykelmodellerna där företaget har ett större lager med delar, säger Dennis Karlsson, produktionschef på Helkama Velox.

Diskussion om artikeln