Paketet som skulle till Karis levererades till paketautomat som låg 50 km bort – ett mänskligt misstag enligt Posten
Årets paketleveranser har slagit alla tiders rekord. Karisbon Christian Sivén gjorde som många andra i år och köpte julklappar på nätet. När avin plingade till i mobilen trodde Sivén inte sina ögon.
För att lätta på trycket under julsäsongen har posten satt upp temporära leveransställen och installerat fler paketautomater. Posten levereras också sju dagar i veckan.
Men Karisbon Christian Sivén har inte varit nöjd.
– Mitt paket hade levererats till närmaste paketautomat som låg i Hangö. Själv bor jag i Karis.
– Som tur var hade jag en vän som var i Hangö som kunde plocka upp paketet åt mig så att jag inte behövde köra 100 km för att söka det, säger Christian Sivén.
Tommi Kässi som är affärsverksamhetsdirektör för Postens näthandel och paketleverans säger att det handlar om ett mänskligt misstag som troligtvis skett samband med sorteringen av paketen.
– Om paketet far till en helt annan stad har det skett ett fel i postens ända, säger Tommi Kässi.
Posten försöker alltid leverera paketen så nära den angivna adressen som möjligt. Under julsäsongen har avståndet mellan den angivna adressen och en paketautomat i medeltal varit kring en kilometer.
– Nu kring jul har posten slagit alla tiders rekord i paketleverans, vilket kan leda till att paket inte fås till exakt den automat man beställt det till, säger Tommi Kässi.
Tommi Kässi säger att de på Posten är ledsna över misstaget som skett och ber kunder att vara i kontakt med kundtjänsten om de är med om liknande fall.
Karisbon Christian Sivén berättar att hans bekanta också drabbats.
– Jag är inte den enda som det här har hänt. Tre stycken av mina bekanta har varit med om liknande situationer, säger Christian Sivén.
På Posten säger Tommi Kässi att liknande problem endast handlar om enstaka fall.
– Vår leverans har fungerat helt som planerat, men ibland kommer det situationer där paket måste styras till andra automater, säger Tommi Kässi.