Allt fler problem med Åbo Salutorg - ingen plats för torgförsäljarnas fordon

Kommunala politiker kritiserar torgprojektets förarbete i Åbo - nu finns det ingen plats för torgförsäljarnas fordon
Försäljarna på Åbo Salutorg står framför ett dilemma. De kommer inte att få parkera sina större lastbilar på den nya torgytan. Inte heller kan de köra ner fordon med över 3 meters höjd i parkeringshallen, och att lasta via hissar innebär mycket extra arbete och möjligtvis större kostnader.
Enligt torgparkeringens projektchef Janne Laine hänger allt på att det finns begränsningar för konstruktionens dimensioner i detaljplanen som leder till denna lösning. Infarten är inte abnormt låg, men är inte heller anpassad för annat än personbilar och skåpbilar.
- Kraven på höjderna från golv till tak ges av detaljplanen. På den övre våningen är höjden 3 meter och på den undre våningen vill jag minnas att den var 2,4 meter, säger Laine.
Detaljplanen i fråga är den som godkändes av stadsfullmäktige i juni 2012 med det slutliga röstresultatet 34 för och 33 emot, alltså med en rösts majoritet.
Kritik lyftes mot förarbetet
I en intervju med Yle Åboland uttryckte stadsmiljönämndens ordförande Saara Ilvessalo (Gröna) en oro över att det verkar dyka upp problem kring torgprojektet relativt regelbundet.
- Det tycks ploppa upp sådana här problem ganska ofta. Till exempel hade vi ett med hur många laddningsstationer de nya elbussarna sist och slutligen skulle behöva, sade Ilvessalo.
Ilvessalos partikamrat och stadsfullmäktigemedlem Mikaela Sundqvist uttrycker också kritik mot beslutet.
- Vi [De gröna] har ju varit emot den här torgparkeringsplanen från början och vi har flera gånger under processen tagit upp poängen att det finns väldigt lite utrett. Enligt oss har projektet gått framåt utan att vi hade tillräckligt med uppgifter och mycket stod oklart, säger Sundqvist.
Ulla Achrén (SFP) hör till dem som röstade för detaljplanen i fråga, och hon säger att det måste finnas en tillit till att den plan som framställs faktiskt är möjlig i praktiken.
- Vi politiker måste ju lita på att om det sägs att torghandlarna kan köra sina bilar i parkeringshallen så måste det vara också möjligt i praktiken, svarar Achrén.
Achrén vill också betona att projektet är mycket stort och att det består av väldigt många element, vilka alla har varit under behandling.