Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Alko ökade försäljningen med 10 miljoner liter under år 2020

Från 2021
Människor köar utanför Alko för att komma in i affären.
Bildtext Trots tillväxtsiffrorna år 2020 ligger försäljningen på en lägre nivå än före reformen av alkohollagen.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Begränsade möjligheter till passagerartrafik och restaurangbesök gjorde att Alko under coronaåret 2020 ökade sin försäljning av drycker med miljontals liter.

År 2020 köptes 92,7 miljoner liter dryck från Alko, vilket är 13 procent mer än året innan. År 2019 sålde Alko 82,1 miljoner liter drycker.

Orsaken till Alkos ökade försäljning kan förklaras med att coronapandemin har begränsat andra försäljningskanaler.

Passagerartrafiken från Finland till utlandet har varit minimal och restauranger har varit stängda eller haft begränsade öppettider.

Vinförsäljningen ökade med 15 procent, sprit med 10 procent, bryggeriprodukter med 6 procent och alkoholfria drycker med 7 procent.

Kundantalet år 2020 ökade med 5,2 procent jämfört med föregående år.

Försäljningen fortfarande sämre än innan reformen av alkohollagen

Trots tillväxtsiffrorna för den totala försäljningen ligger försäljningen på en lägre nivå än före reformen av alkohollagen, som tillät försäljning av drycker med upp till 5,5 procent alkohol i livsmedelsbutiker.

Totalt 967 miljoner euro i alkohol- och mervärdesskatter samlades in genom Alko i fjol, vilket är 107 miljoner euro mer än år 2019.