Tävlingschefen nekar till anklagelserna om VM-banan – men tränaren Kukkonen ger sig inte: "Varför sysslar de med sådant?"
Både Internationella skidförbundet Fis tävlingschef för nordisk kombination, Lasse Ottesen, och Jyri Pelkonen, teknisk expert för nordisk kombination, betonar att VM-banan i Oberstdorf har korrekta mått. Yle Urheilus mätningar ger dem rätt – men Petter Kukkonen är inte nöjd.
Kukkonen sade sig ha flera andra nationer på sin sida och riktade en rejäl känga mot Fis, som inte hållit med honom. För Yle Urheilu förklarade tävlingschefen Lasse Ottesen på måndagen att banlängden kontrollerats genom mätningar av både arrangörerna och Fis – både med gps-teknik och manuellt.
Enligt reglerna får de officiella banmåtten kasta med fem procent åt någondera hållet. En 10 kilometer lång rutt ska alltså i verkligheten vara mellan 9,5 och 10,5 kilometer lång.
– Det är inte lätt att skapa en rutt på exakt 10 kilometer, därför har vi ett svängrum på fem procent. Enligt Fis och arrangörernas officiella mätningar är banan 2 506 meter.
– Det sista (fjärde) varvet är lite kortare, då man åker rakt i mål. Tävlingens längd blir 9 808 meter. Det borde alltså inte vara några problem med reglerna, konstaterade Ottesen.
Ylereporterns mått talar emot Kukkonen
Norrmannen berättar att ingen annan än Finland klagat på banans längd. Rutterna mäts med mäthjul. Måtten jämförs sedan med gps-resultat.
– Vi går på mitten av banan hela vägen, inte heller i svängarna går vi längs innerkurvan. Så det är inge optimal linje för åkarna, eftersom kurvorna skulle förkorta rutten en aning. Det är ingen idé att göra några förändringar.
Just åklinjen i kurvorna kan skapa betydande skillnader i måtten. Det kom Yle Urheilus reporter Kimmo Porttila fram till när han mätte banlängden i dag.
Tre varv med den optimala – alltså den kortaste – åklinjen gav resultaten 2,31, 2,34, samt 2,32 kilometer. Men när Porttila följde mittlinjen hela vägen visade telefonens gps exakt 2,5 kilometer – dessutom gav kameran han hade med sig nästan samma mått för varvet, 2,48 kilometer.
Jyri Pelkonen, teknisk expert för nordisk kombination, berättar för Yle att banorna alltid mäts längs med mittlinjen. Han ser inga problem med banan i Oberstdorf.
– Om spåren skulle mätas längs ideallinjen, så skulle det i till exempel masstarter bli extrameter för många åkare. Det skulle bli för rörigt om man mätte intervall- och masstarters banor på olika sätt, tycker Pelkonen.
Kukkonen håller inte med
Finländska chefstränaren Petter Kukkonen förstår Pelkonen. Men fyra varv runt banan mäter bara 9 216 meter, slår tränaren fast.
– Att mäta längs med mittlinjen är ett sätt. Det logiska är att mäta längs med åklinjen. Jag förstår tolkningsfrågan, om man åker på olika linjer av rutten. Jag förstår varför man mäter mittlinjen för masstarter, klargör Kukkonen för Yle Urheilu på måndagskvällen.
Men problemet just nu enligt Kukkonen är att man inte tävlar på den rutt som finns i tävlingsprogrammet. Tränaren betonar att banan borde vara samma som i damstafetten.
– Av någon orsak svänger vår bana 150 meter för tidigt, bredvid åkern. Det gör nordiska kombinationens bana 300 meter kortare än vad som informerats. Vi åker inte enligt den officiella rutten.
Kukkonen tycker att hans kommentarer under mästerskapet redan haft en liten effekt. I söndagens stafett var slingan redan lite längre.
– På grund av protesterna hade arrangörerna flyttat den svängpunkt som kommer efter en kilometers åkning ungefär 50 meter framåt. Varför sysslar de med sådant?
Enligt tränaren ska en ny mittlinjesmätning göras i morgon. Kukkonen tänker också ännu träffa juryn för att diskutera banan i torsdagens tävling.