Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Tidning som kränkte Meghan måste på första sidan publicera domstolsbeslutet om att hon segrade i rättstvisten

Från 2021
Meghan och Harry
Bild: EPA-EFE/All Over Press

Den brittiska tabloidtidningen The Mail måste publicera ett domstolsbeslut där Meghan, hertiginnan av Sussex, utgått med segern.

Beslutet, som fattades i dag av en domare vid Högsta domstolen i London, gäller Meghans privata rättsliga kamp mot tidningen.

Tabloidtidningen anses ha brutit mot de regler som gäller för privatliv och har inkräktat på upphovsrätten.

Tidningen hade publicerat utdrag ur ett långt brev som Meghan hade skrivit till sin far, Thomas Markle.

Meghan åtalade tidningen för att ha brutit mot copyright-regler.

Domslutet innebär att The Mail på sin första sidan måste notera domslutet och att det inne i tidningen ska finnas en notis om att Meghan segrat i tvisten.

Också tidningens nätversion Mailonline måste publicera en notis om Megans seger, och den texten måste finnas kvar på nätet i en vecka.

Meghan och hennes make prins Harry har meddelat att de har lämnat det brittiska kungahuset för gott och att inte längre kommer att jobba som kungligheter.