Stort uppsving i den kinesiska exporten – efterfrågan på ansiktsskydd och elektronik är stor
Kinas ekonomi återhämtar sig efter coronapandemin och exporten växer i rasande fart. Det är särskilt exporten av ansiktsskydd och elektronik som ökar.
Under början av året – perioden januari–februari – ökade den kinesiska exporten med 60,6 procent jämfört med samma tid i fjol.
Den utländska efterfrågan på olika slags coronavirusskydd och elektronik, som används för distansarbete i hemmen, växer.
Utförseln av elektronik ökade med 54,1 procent och textilutförseln – dit bland annat ansiktsskydd hör – med 50,2 procent.
Kinas import ökade under årets början med cirka 20 procent.
För ett år sedan höll coronapandemin Kina i ett hårt grepp, och den ekonomiska tillväxten rasade. Exporten minskade med 17 procent och importen med 4 procent.
Inhemska ansiktsskydd dyra
Samtidigt som Kina tillverkar ansiktsskydd på löpande band för exporten, verkar maskproduktionen i Finland ha problem, enligt Iltalehti.
Tidningen har intervjuat två tillverkare, som bägge uppger att produktionen måste köras ner inom kort, om nya kunder inte uppenbarar sig. Företagen har tillsammans ett åttiotal anställda.
Av dem finns 50 på Finntacks fabrik i Hollola. De anställda är antingen permitterade eller har ett minimiantal arbetstimmar för närvarande, säger Finntacks vd Johannes Nevanlinna.
- Just nu knackar vi på alla dörrar på i Finland och utlandet så att vi kunde utnyttja produktionskapaciteten till fullo.
På Hangöföretaget Filterpak är läget lika svagt. Vd Peter Nordlund säger till tidningen att efterfrågan på ansiktsskydd har rasat - också på den offentliga sidan.
Trots att efterfrågan på ansiktsskydd borde vara större än någonsin just nu finns det ett entydigt svar på varför inhemska skydd inte går åt - det höga priset.
De kinesiska ansiktsskydden kostar en femtedel av de inhemska.
På Försörjningsberedskapscentralen FBC säger man att tillgången på ansiktsskydd är god för tillfället. En femtedel av de medel som centralen använder på skydd går till inhemska tillverkare.
Källor: STT, Iltalehti