Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Största delen av Nordeas tjänster fungerar igen – servicearbete drog ut på tiden

Från 2021
Uppdaterad 08.03.2021 12:37.
En hand håller i ett blått visakort och för det mot en betalningsautomat vid en kassa.
Bildtext För tillfället ska Nordeas kort fungera i butiken, men betalningen kan gå trögt.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Ett serviceavbrott i Nordeas banktjänster pågick från natten till söndag till måndag morgon. Avbrottet satte Nordeas betalkort ur spel och inte heller nätbanken gick att använda.

Avbrottet skulle egentligen vara över redan på söndag, men drog ut på tiden. Vid 11-tiden på måndagen meddelade banken att de flesta tjänster fungerar igen.

Enligt Nordea ska det nu gå att betala med bankkort både på nätet och i butiker, lyfta kontanter från automater, identifiera sig med bankkoder och använda sig av nät- och mobilbanken.

Nordea jobbar på att få samtliga tjänster att fungera så snabbt som möjligt och beklagar avbrottet.

Kunderna fick klara sig utan banktjänster i över ett dygn

Under serviceavbrottet som började klockan ett på natten till söndag, gick det inte att lyfta pengar med Nordeas bankkort eller att handla på nätet.

Däremot ska det ha varit möjligt att betala med korten i butiker, men också där fanns det risk för att betalningen tog lång tid eller inte fungerade alls.

Under serviceavbrottet fungerade inte heller nätbanken. Det här innebar att det inte gick att identifiera sig med hjälp av sina bankkoder.

De som har ett Nordeakonto kopplat till appen Mobilepay kunde inte heller skicka eller ta emot pengar.

Det var meningen att avbrottet skulle vara över för betalkortens del senast klockan 21 och för de övriga tjänsterna klockan 24 på söndag. Enligt Nordea beror serviceavbrottet på att viktiga ändrings- och underhållsarbeten i Nordeas datasystem dragit ut på tiden.

Diskussion om artikeln