Fartyget Ever Given i Suezkanalen är nu flott och på väg mot ett bredare parti av kanalen
Bärgare har lyckats få loss containerfartyget Ever Given som blockerat Suezkanalen i nästan en vecka.
Kanalmyndigheterna i Egypten säger att trafiken kan återupptas efter att det strandade containerfartyget nu har dragits flott.
Här kan du följa med Ever Given
Kanalmyndigheterna i Egypten säger att trafiken kan återupptas efter att det strandade containerfartyget nu har dragits flott.

Fartyget bogseras men sägs också kunna röra sig för egen maskin och är på väg mot stora Bittersjön, en sjö mitt i Suezkanalen. Där ska det utföras granskningar på fartyget.
En video som kanalmyndigheterna har publicerat visar glatt tutande båtar som bogserar Ever Given vidare längs Suezkanalen.
Redan i morse kom uppgifter om framgångar i muddrings- och bogserarbetet i Suezkanalen. Fartyget Ever Givens akter hade vänts och kanalen var inte längre totalt blockerad. Enligt rapporterna hade man dock under dagen problem med fören som satt fast lera och sand.
Med hjälp av högvatten och en stor mängd bogserbåtar lyckades räddningsteamet få loss Ever Given senare på eftermiddagen.
Enormt jobb
Det 400 meter långa containerfartyget gick på grund mitt i Suezkanalen förra veckan.
Till en början sades det att olyckan berodde på en sandstorm, men senare meddelade kanalchefen att även tekniska fel och mänskliga misstag kan ligga bakom.
Bogserbåtar och mudderverk har jobbat för högtryck med att försöka få loss Ever Given. Fartyget är gigantiskt och kan jämföras med ungefär fyra fotbollsplaner. En fotbollsplan är vanligtvis ungefär 100 meter lång.
Hundratals fartyg väntar på att få fri passage
Över 400 fraktfartyg står i kö för att komma igenom kanalen, vilket har lett till problem inom världshandeln.
Marinetraffic.com visar hur trafiken till havs rör sig.
Enligt uppskattningar går tio procent av världens handelsvaror genom Suezkanalen, inklusive sju procent av oljan.
"Ett klart avbrott i trafiken för den globala marknaden"
Det strandade fartyget i Suezkanalen har lett till avbrott i den globala handeln, och det kan ta flera veckor - och i värsta fall månader - att få alla processer att löpa igen, uppger logistikbolaget Maersk.
Maersk bedömer att det kan ta minst sex dagar för hela den långa kön av fartyg att ta sig igenom kanalen.
Även om vi får kanalen öppnad är effekterna av avbrottet långvariga på den globala marknaden, uppger Maersk som har tre fartyg inne i kanalen och ytterligare 29 som väntar utanför kanalmynningen.
Dessutom har 15 fartyg ändrat rutt och rundar Afrikas sydligaste spets i stället - en omväg på cirka två veckor som medför extra bränslekostnader och andra extra kostnader.
Suezkanalen – en av världens viktigaste sjöförbindelser
Källor: Bloomberg, Reuters, AP
Artikel helt och hållet uppdaterad cirka 16.30 då fartyget dragits flott helt och hållet.