Pandemin tömde turismföretagaren Raymonds kalender: "Första gången på 40 år som saker inte är i mina händer"
Vad händer med en handelsresande marknadsförare då pandemin gör att samhället går på sparlåga? Hur är det att marknadsföra turistmål, både i och utanför Finland, då människor inte ska resa? När pandemin slog till tömdes företagaren Raymond Wesanders kalender. Men han hittade nya sätt att få jobbet gjort.
I 40 år har egenföretagaren Raymond Wesander sysslat med försäljning och marknadsföring. Han är på resande fot ungefär 265 dagar i året.
- Jag jobbar med att sprida turismens glädjebudskap, säger Raymond.
Det innebär att han marknadsför turistmål som Vasa, Jakobstad, Karleby och södra Österbotten i Finland, i norra Sverige och norra Norge. Bland hans uppdragsgivare finns flera annläggningar och turistmål i finska Lappland. Raymond jobbar också som marknadsföringskock.
Turismbranschen har drabbats hårt av pandemin. Enligt en enkät som Turism- och restaurangförbundet presenterar i april uppger 66 procent av företagen i branschen att omsättningen under pandemiåret minskat med mer än 50 procent jämfört med året innan. Nästan var tredje företagare uppger att de hotas av konkurs.
Många har det värre
Raymond Wesanders företag har också påverkats av pandemin.
- Jag har förlorat mycket pengar. Inkomsterna har minskat med ungefär 30 procent. Men samtidigt har jag inte så stora utgifter heller nu då jag är hemma mer. Så det går ingen nöd på mig.
Raymond har varken huslån eller familj att försörja. Dessutom har han inga anställda som han varit tvungen att permittera eller säga upp under den här tiden.
- Det finns många som har det mycket värre, så jag klagar inte. Men det är första gången i min 40-åriga karriär som saker och ting inte är i mina händer.
Uppskattad presentation av turistpärlor
Vartefter kalendern tömdes på uppdrag var Raymond tvungen att hitta nya sätt att jobba. Och där kommer sociala medier in i bilden.
- Instagram och Facebook är fantastiska verktyg när det gäller marknadsföring.
Raymond har besökt turistmål bland annat i Österbotten. Han har fotograferat och sedan presenterat turistpärlor på webben och i sociala medier.
- Ser jag på den feedback jag fått så har det varit mycket uppskattat.
Men att enbart ägna sig åt marknadsföring på sociala medier funkar inte på lång sikt, enligt Raymond.
- Alla människor är inte aktiva på sociala medier. Dessutom är människomöten oslagbara.
Några veckors jobb med tomten
Trots att Raymond haft betydligt färre uppdrag under det gångna året har allt inte stått helt still.
Han har genomfört en handfull marknadsföringsturnéer runt om i Finland. Under jul och nyår jobbade han med tomteturismen i Rovaniemi och en marknadsföringsresa till Norge har det också blivit.
- I vanliga fall är jag till Norge och Sverige minst 10 gånger varje år. Med tomteturismen är jag sysselsatt två till tre månader om året. Så visst har det varit ett annorlunda år.
Även om pandemin varit oerhört tuff tror Raymond att den kan föra något gott med sig också. Som till exempel distansarbete och färre arbetsresor.
- Alla har väl insett att man inte behöver åka från Vasa till Helsingfors bara för ett två timmar långt möte. Det går lika bra att sköta på distans.
