5 råd till dig som vill lyckas med affärer mellan Finland och Sverige – förtrolla finländare med fakta och förankra fullt ut med svenskar
Vad ska svenskar tänka på när de gör affärer med finländare? Christian Weckman jobbar för Business Sweden med uppdraget att hjälpa svenska företag att komma in på den finländska marknaden.
Ofta vet inte svenskar så mycket om Finland, säger Christian Weckman. Det händer att när svenska företagare kommer hit på affärsbesök, så är det första gången de överhuvudtaget besöker vårt land, berättar Weckman i Svenska Yles ekonomipodd I Pengarnas värld.
Ändå är Finland faktiskt Sveriges fjärde största handelspartner. Och Sverige är Finlands tredje största handelspartner.
När finländare haft det första säljmötet med svenskar, tror de ibland att affären är klar, men så är det inte, säger Kjell Skoglund I pengarnas värld. Han är chef för Finsk-Svenska Handelskammaren i Sverige.
- Svenskarna är glada och vänliga och berömmer gärna produkten, men det betyder ännu inte att det blir affär, berättar Skoglund.
Fem råd till finländare som gör affärer i Sverige och till svenskar som gör affärer i Finland:
Kom till det första mötet i Finland så väl förberedd som om det vore det tredje mötet i Sverige!
Svenskarna “känner efter” under de två första mötena och tar beslut kanske på det tredje mötet, medan finländare vill ta beslut genast på det första mötet.
Ha uthållighet!
I Sverige förankras besluten på alla nivåer i företaget, processen blir långsam. Fördelen är att beslutgången blir säkrare. I Finland slår man genast näven i bordet för att få snabbhet i beslutsfattandet, men måste förhandla mera under processens slutskeden. Slutresultatet blir detsamma.
Lär dig svenska!
I Stockholm klarar du dig långt med engelska, men Stockholm är inte Sverige. Det är större skillnad mellan Stockholm och Kiruna än mellan Stockholm och Helsingfors.
Lär dig om Finland!
Svenskarna vet ofta inte särskilt mycket om Finland. Men säljaren bör kunna köparens språk. I Finland kan man tala svenska med många bolag, men det betyder inte att affärskulturen skulle vara svensk.
Våga och vinn i Sverige!
Svenskarna vågar testa gränserna mera än finländarna både vad gäller produkter och inom marknadsföringen. I Finland är man inte lika tidigt ute med produkter på marknaden, utan betonar fakta och ändamålsenlighet. Man sätter vikt på trovärdighet medan svenskarna kan vara mer äventyrliga och se var man hamnar.
Hör diskussionerna med både Kjell Skoglund och Christian Weckman i podden I pengarnas värld med Pekka Palmgren.
