Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Längre vårdköer att vänta i huvudstadsregionen – Helsingfors, Grankulla och Kervo tar i bruk Apotti på lördag

Från 2021
Uppdaterad 20.04.2021 11:08.
En sjukskötare tvättar händerna i ett badrum. I spegeln syns två sjukskötare som bär ansiktsskydd.
Bildtext Arkivbild.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Den största fasen av ibruktagandet av patientdatasystemet Apotti inleds på lördagen, den 24 april. Då ersätter det ett flertal olika system i Grankulla, Kervo, delar av hälsovården i Helsingfors och inom HUS.

Hela 17 000 nya användare bland hälsovårdspersonalen får kasta sig över Apotti, det nya patientdatasystemet som städer och kommuner i Nyland har köpt åt sig.

I Helsingfors, Grankulla och Kervo tas Apotti i bruk inom stadens hälsovårdstjänster förutom handikappservicen, socialtjänster för personer i arbetsför ålder och för barnfamiljer och barnskyddet, där det tas i bruk senare i höst.

Inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS är det personalen inom bilddiagnostiken som får börja använda Apotti nu på lördag.

I och med flytten till Apotti är förändringar i tidsbokningstjänsterna och längre köer att vänta de närmaste veckorna.

Nya klientportalen Maisa

För invånarna innebär det här samtidigt att den nya klientportalen Maisa tas i bruk i bredare skala.

Bland annat Helsingfors stad flyttar sina nätbaserade tjänster till portalen Maisa.

Genom portalen kan du exempelvis boka och avboka tider, få dina undersöknings- och laboratorieprovsresultata och förnya recept.

Leena Turpeinen, direktören för stadens hälsovårds- och missbrukartjänster vid Helsingfors stad, säger att Helsingfors har förberett sig på att ta i bruk Apotti redan länge.

Leena Turpeinen, Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen johtaja
Bildtext Leena Turpeinen.
Bild: Mårten Lampén / Yle

Det innebär samtidigt att staden sedan i höstas, genom budgetering, försökt förbereda sig på längre vårdköer, medan personalen bekantar sig med det nya systemet.

– Samtidigt blir personalens arbete lättare, då Apotti ersätter sju olika system, säger Turpeinen.

Apottis vd Hannu Välimäki säger att också patientsäkerheten blir bättre, samtidigt som ett enhetligt system gör det lättare för personalen att flyttas mellan enheter.

– Dessutom blir invånaren mer integrerad i sin egen hälsovård i och med den nya klientportalen, säger Välimäki.

Hannu Välimäki, vd för Apotti.
Bildtext Hannu Välimäki.
Bild: Lukas Rusk

Sedan den första fasen 2018, då Apotti togs i bruk vid Pejas sjukhus i Vanda, har personalen inom Vandas hälsovårdstjänster och största delen av HUS tjänster börjat använda det. Nästa år står Kyrkslätt, Ingå, Lovisa och Sjundeå på tur.