Tre fotgängare har dött i liknande olyckor inom fyra dagar – två av olyckorna skedde vid övergångsställen

Under de senaste dagarna har två fotgängare och en cyklist omkommit i trafiken. Den här typen av olyckor är ovanliga och mycket kan bero på slumpen, säger Juha Valtonen, forskningschef på Trafikskyddet.
I fredags omkom ett barn i en olycka vid Källstranden i Esbo. På måndagseftermiddagen omkom en annan fotgängare i Tammerfors och samma dag dog också en cyklist i Järvenpää.
Olyckorna i Esbo och Tammerfors skedde båda vid övergångsställen där högersvängande lastbilar körde på fotgängare.
Man skulle kunna tro att dödsolyckor vid övergångsställen med högersvängande fordon är vanligare än de egentligen är, säger Juha Valtonen, forskningschef på Trafikskyddet.
– Under de senaste fem åren har sju fotgängare eller cyklister omkommit i krockar med ett motordrivet fordon som svänger höger i korsningen, säger Valtonen och hänvisar till Trafikverkets statistik.
Att det på några dagar skett flera dödsfall har mycket att göra med slumpen, säger Valtonen.
– Olyckorna i Esbo och Tammerfors inträffade båda när lastbilar körde på fotgängare vid ett övergångsställe.
Från en lastbilshytt kan det vara svårt att se fotgängare. Enligt EU-krav måste alla nya lastbilar ha tillräckligt god sikt.
– På grund av så kallade döda vinklar kan lastbilsföraren ha väldigt svårt att se fotgängare.
Oaktsamhet är ett brott mot lagen
Även om sikten från en lastbil kan vara dålig, beror de flesta trafikolyckor på någon form av brott.
– Om alla skulle följa reglerna skulle vi inte ha den här typen av olyckor, säger Markus Ramstedt, kommissarie vid Västra Nylands polisinrättning.
– Vid varje olycka utgår vi från att något brott har begåtts. Det kan handla om äventyrande av trafiksäkerheten, grovt äventyrande eller någonting där emellan.
Olyckan i Esbo som ledde till ett barns död i fredags utreds nu som dödsvållande och äventyrande av trafiksäkerheten.
Förundersökningen förväntas ta några månader och brottsrubriceringen kan komma att ändras.
Enligt Ramstedt har polisen märkt av att bilister förhåller sig till fotgängare på ett helt annat sätt i Finland än i övriga Europa.
– I andra länder respekterar man övergångsställen och skyldigheten att ge fotgängare fripassage bättre än i Finland. Det har nästan blivit en kulturgrej och där ligger vi långt efter.
Försiktighet gäller i trafiken
Som fotgängare eller cyklist är man i en utsatt position i trafiken. Därför är det viktigt att vara alert, också vid övergångsställen.
– Som fotgängare finns det inget som förbjuder mobiltelefoner, men man borde ändå alltid koncentrera sig på sin näromgivning fast man kanske har rätten, säger Ramstedt.
De senaste trettio åren har allt färre människor dött i trafikolyckor. Både kommissarie Ramstedt och forskningschef Valtonen är överens om att mycket kan bero på att fordonen blivit allt säkrare.
– Fordonen har blivit bättre, vilket leder till färre dödsfall när det kommer till krockar med andra bilar. Vi har också en bättre trafikmiljö och mera övervakning, det har gjort att allt färre fotgängare dör i trafiken, säger Valtonen.
Rättelse kl. 11.20: Sju fotgängare har omkommit i krockar med fordon som svänger höger i korsningar under de fem senaste åren.