Fotograferar havet, naturen och samma parasoll varje dag
Tapio Kekkonens fotoutställning Moments 2.0 öppnas på Hangö stadshusgalleri 11.5. Han finner sin inspiration i naturen och hoppas att bilderna förmedlar frid, men att de också väcker tankar och känslor.

Hangöfotografen Tapio Kekkonen får inspiration ute i naturen
Tapio Kekkonen presenterar sina nya fotografier i stort format och hoppas att människor tar sig tid att besöka utställningen för att uppleva dem där, också om bilderna kommer att finnas på nätet.
Idag ser vi största delen av våra bilder i smarttelefonen i ett väldigt litet format eller på våra datorer.
Det är inte samma sak som att titta på foton som har tryckts upp i stort format och med god kvalitet, poängterar han.
Han vill att bilderna ska berätta någonting och väcka känslor.
- Allra bäst är det om du som betraktare kan titta på bilderna en god stund och låta dem väcka nya tankar hos dig.
Bilderna kan fungera som landskap att stiga in i. Och stora fotografier ger, som Kekkonen uttrycker det, utrymme för tanken.
Hobby: fotografering
Tapio Kekkonen är född i Hangö och bor i sitt barndomshem som ligger ett stenkast från havet.
Under sitt yrkesverksamma liv arbetade han som ingenjör men är idag glad över att ha sluppit stressen och kan njuta av livet och ta det lite lugnt.
Det betyder också att han kan koncentrera sig på sin favoritsysselsättning.
- Någon löser korsord, jag fotograferar, säger han.
Och det har Tapio gjort i 60 år redan.
Det har blivit en hel rad utställningar under årens lopp och även utmärkelser inom branschen.
Ändå är det en ödmjuk man som stegar i väg ner till Plagens badstrand i regn och rusk för att följa naturens skiftningar också under den här årstiden.
Han går ner på huk för att fotografera vågorna och reser sig upp för att ta en bild av badparasollet ute till havs.
- Människor undrar om jag är lite knäpp då jag fotar parasollet varje dag. Men det ser också annorlunda ut från dag till dag, beroende på ljuset, vädret och årstiden, förklarar Tapio.
Lärde av pappa
Tapio Kekkonen lärde sig det grundläggande inom fotografering av sin far som med sin Zeiss-kamera instruerade honom i slutartider, öppning och fokus.
Det är kunskaper som fortfarande gäller, också om kamerorna ser annorlunda ut idag.
- På den tiden hade man ju begränsat med film att tillgå. Filmen var dyr och man måste noggrant fundera vad man ville fotografera.
Också om vi idag kan knäppa hur många digitala bilder som helst så kan det löna sig att hålla kvar lite av det gamla tankesättet, menar Tapio, i stället för att "fota allt som rör sig".
Ser alltid nya bilder
Själv har Tapio Kekkonen nästan alltid någon idé på gång som måste fotograferas och det kräver planering på förhand.
- Jag måste besluta var och när jag kan genomföra den och vilken utrustning jag ska använda. Och så gäller det att hitta rätt ögonblick.
Som till exempel då månen passerade förbi vattentornet i Hangö och det gällde att fånga bilden.
Kekkonen förevigar inte bröllop eller födelsedagar men väl segeltävlingar, tennisturneringar och annat som försiggår i Hangö sommartid.
Ändå är det hösten, vintern och våren som ligger hans fotografhjärta närmast.
- På sommaren är allt så vackert. För vackert.
Det har också gällt och hjälpt att vara på alerten och vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.
På det sättet har det blivit en hel del människomöten som resulterat i bilder under årens lopp.
Tapio Kekkonen minns till exempel de glada nöjespoliserna i San Francisco, den grekisk ortodoxe prästen på Kreta och president Kekkonen på besök i Hangö.
Året var 1968 och Tapio Kekkonen 16 år gammal.
- Jag knäppte bilden av Urho Kekkonen och Sovjetunionens regeringschef Aleksej Kosygin i trappan på isbrytaren Urho. Så nära skulle man aldrig komma något statsöverhuvud idag.
Fotoutställningen Moments 2.0 på Hangö stadshusgalleri 11–25.5