Hoppa till huvudinnehåll

Bolaget

Yle är årets varumärke

Joukko eri ikäisiä ihmisiä puutarhassa katselee Yle Areena puhelimen näytöltä.
Bildtext Yles varumärke betecknas som starkt i en ständigt föränderlig värld.
Bild: Laura Mainiemi / Yle

En jury som utsetts av Centralhandelskammaren har valt Årets varumärke. Juryn bestod av personer som arbetar med varumärken samt immateriella rättigheter.

Priset Årets varumärke ges till ett företag som har ett varumärke som är framgångsrikt och skyddat på ett vederbörligt sätt. En förutsättning är också att vinnaren värnar om varumärket på ett högklassigt, långsiktigt och ändamålsenligt sätt. Det var andra gången som priset delades ut.

“Finländarna uppskattar högt Yles varumärke och det är fantastiskt att få ett erkännande av de bästa inom branschen för vårt långsiktiga arbete med varumärket. Priset är ett tecken på att vi ser på betydelsen av varumärket på ett mycket omfattande sätt på Yle. Vi har personalen att tacka för varumärkets framgång. Vi vill försäkra oss om att det snart 95-åriga Yle också i framtiden är viktigt för alla finländare, och därför har vi höjt ambitionsnivån inom varumärkesarbetet”, säger Jere Nurminen, kommunikations- och varumärkesdirektör på Yle.

Yles varumärke betecknas som starkt i en ständigt föränderlig värld. Juryn lyfte i sin prismotivering fram att Yle klarat av att svara på publikens behov samt har djup målgruppskunskap.

“Varumärkesarbete innebär för vår del små, vardagliga gärningar som uppstår i dialog med omvärlden. Vi bygger upp public service som är tidsenligt, inspirerande, oberoende och pluralistiskt. Det skapar kontinuerligt ett värde för publiken och resten av samhället”, säger Janne Saarinen, varumärkeschef på Yle.

Årets varumärke utsågs 8.6.2021 på ett virtuellt varumärkesevenemang som ordnades av Centralhandelskammaren.

På andra språk

Diskussion om artikeln