Hoppa till huvudinnehåll

Ekonomi

"AirBaltic vill ha monopol i Lettland och Baltikum"

Publicerad 07.06.2010 06:43.
Air Baltic flygplan i närbild.

Det statliga lettiska flygbolaget AirBaltic har på kort tid tagit över en stor del av den finländska flygmarknaden, men bolaget är kontroversiellt.

De privata investerarna som äger nästan halva det statliga flygbolaget är så gott som helt okända och driver enligt kritikerna företaget i eget intresse.

- Vår strategi i Finland fungerar, säger Tero Taskila, affärschef på AirBaltic. Förra året flög vi 167 000 finländare, redan vid påsken i år hade vi sålt lika många biljetter i Finland. Det visar att vår strategi att använda mindre lokala flygplatser som Vasa eller Villmanstrand fungerar.

Dyrare för lettiska passagerare
Från och med sommaren flyger AirBaltic från nio orter i Finland. Det betyder att tusentals finländare kan flyga direkt från sin hemort, via Riga ut i Europa, utan att först vara tvungna att ta sig till Helsingfors.

- Människor vill ha allt gratis, men när det inte går så är det mest troligt att våra kunder väljer det billigaste alternativet de hittar, anser bolagets VD och delägare Bertolt Flick. Vår strategi går ut på att göra allt så billigt som möjligt för kunderna.

Men det är bara halva sanningen, menar kritikerna i Lettland. Flick och de privata och hemliga intressena som ligger bakom hans investeringsbolags satsningar i företaget driver, enligt dem, AirBaltic som ett privat projekt med syftet att snabbt tjäna så mycket pengar som möjligt genom att skapa monopol på flygtrafiken i Lettland och Baltikum.

- För att klara av att vara ett lågprisbolag på den internationella marknaden har AirBaltic höjt priserna för de lettiska passagerarna, säger Alf Vanags, chef på det Baltiska centret för studier i ekonomisk politik.

Det är ofta billigare att flyga från Vasa till London via Riga än bara från Riga direkt till London.

Transitflyg bra för turismen?
AirBaltic är alltså bara ett lågprisbolag för transittrafiken genom Riga, medan det lettiska folket, som i princip är majoritetsägare, inte får del av den goda och billiga servicen företaget skryter med.

Enligt AirBaltic vinner ändå hela samhället på bolagets framgång, eftersom turismen ökar när fler personer flyger via Riga.

Alf Vanags menar att det inte finns några oberoende undersökningar som visar att turismen skulle ha ökat på grund av AirBaltics snabba expansion i grannländerna. Han anser att det är osannolikt att transittrafiken med ett par timmars mellanlandningar på flygplatsen på något sätt kommer turismen till godo.

Det är alltså, menar Vanags och flera lettiska ekonomer, främst de privata ägarnas kortsiktiga intressen som tillgodoses av AirBaltics snabba expansion.

AirBaltics bokningssystem på internet får också kritik. Det är så invecklat att det är vanligt att kunder av misstag bokar extratjänster som de egentligen inte vill ha. AirBaltic är det företag som utan konkurrens anmäls oftast till konsumentskyddsmyndigheten i Lettland.

Av Gustaf Antell

(Av Sara Mannsén)