Hoppa till huvudinnehåll

Ekonomi

Finnair fräschar upp fasaden

Finnair fräschar upp sitt varumärke. Reformen innefattar logo, flygplan, personaluniformer och serviceutrymmen. Det nya varumärket behåller sina blåvita kännetecken, men blir ljusare till färgen och typsnittet kantigare.

-Vår kundkrets förändras ständigt och förväntningarna på våra tjänster och vår identitet förändras med dem. Utöver den finländska kundkretsen, vill vi även öka intresset på den asiatiska och centraleuropeiska marknaden, säger Finnairs vd Mika Vehviläinen.

Finnairs vision är att växa till Nordens främsta flygbolag och bli det populäraste flygbolaget för Asientrafiken. Därtill strävar bolaget efter att bli ett av de tre största flygbolagen inom flygtrafiken till Asien.

-Finnairs tillväxt kommer främst från Europa-Asientrafiken. Vi har undersökt hur väl man känner till oss på Asienmarknaden. Att konkurrera om framgången på den internationella marknaden förutsätter en positiv men djärv linjedragning både externt och internt sett med tanke på servicen, säger Vehviläinen.

Kostnaderna för Finnairs förnyade utseende ligger kring 10 miljoner euro.

(Av Sara Langh)