Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Forskning: Läxläsning leder ingen vart

Från 2012
Barn i ett klassrum
Bild: Yle/Mika Kanerva

Läxläsning i grundskolan gör inte mycket nytta, visar en undersökning som är gjord vid universitetet i Sydney.

Då forskare undersökte runt 10 000 barn och ungdomar kom de fram till att barn i lågstadiet nästan inte lär sig någonting alls genom att göra läxor. I högstadieåldern hade barnen lite mer nytta av att läsa läxor, men inte speciellt mycket. Det var först i gymnasieåldern som läxläsning verkligen gjorde någon påtaglig nytta.

Det visade sig att barnen i skolor där det ges mycket hemläxor lär sig mindre än barn i skolor med lite läxor. Enligt en forskare som intervjuas av The Telegraph leder för mycket läxor till att barnen blir uttröttade och inte orkar lära sig i skolan. Lite läxor är okej i alla åldrar, menar han, men för mycket gör mer skada än nytta i grundskolan.

HBL: Finlandssvenska elever struntar i läxorna

Diskussion om artikeln