Hoppa till huvudinnehåll

Teknik

Helsingin sanomat tar i bruk social delning av sin e-tidning

Uppdaterad 24.05.2012 09:43.
HS e-tidning

Helsingin sanomat lanserade en ny version av sin e-tidning i början av veckan. I samband med förnyelsen fick läsarna möjligheten att dela e-tidningens avgiftsbelagde innehåll i sociala medier.

Prenumeranter av e-tidningen kan direkt läsa den delade artikeln ifall de är inloggade. Medan den stora publiken enbart får bilden och en ingress. Och erbjuds att göra en digital prenumeration för att få hela innehållet. HS visar också öppet och gratis avdelningssidorna i e-tidningen.

Tidigare har de e-tidningar i regel varit sina egna slutna system som skilt sig från pappersversionerna främst genom att de läses på en skärm istället för på papper. Men detta innebär att den traditionella tidningen tar ett steg mot webben och dess nätverk. Samtidigt lyfter den här sortens begränsad delning nya svårigheter. Helsingins sanomats egna Jussi Pullinen poängterar i en delning av HS innehåll på Twitter att just detta innehåll är tillgängligt för alla. En distinktion man inte är van att behöva göra i sociala nätverk.

Lösningen att på detta vis erbjuda en del material gratis och mer innehåll mot avgift brukar kallas en kombinerad betalvägg (combination paywall). Andra strategier är hårda betalväggar där man gömmer hela innehåll bakom betalda prenumerationer. Och det har också blivit allt vanligare att sätta upp så kallade mjuka betalväggar där man tillåter ett begränsat antal gratis artikelläsningar innan man behöver betala.

Ken Doctor, författare till Newsonomics, konstaterade under ett Finlandsbesök nyligen att många tidningshus i USA haft bra erfarenheter att kombinera olika sorters betalväggar med pappersprenumerationer genom att skräddarsy produktpaket och erbjuda olika former av prenumerationer för olika målgrupper.

Helsingin sanomats artikel om förnyelsen