Österbottniska designföretag tar sikte på den kinesiska marknaden
Österbottniska kulturföretag gör nu ett försök att ta sig in på den kinesiska marknaden. Idén är att eftersom mycket av det som görs där säljs till västerlänningar borde kineserna vilja satsa på västerländsk design.
Man vill alltså nu vara med och designa de produkter som görs där.
- Det gör vi med hjälp av en portfolio, som presenterar de österbottniska företagen för kineser, säger företagsrådgivare Christer Sjöholm på Juthbacka kulturcentrum.
Ett utkast på svenska finns av portfolion, nu ska portfolion översättas till mandarin och engelska.

Som exempel på produkter som kulturföretag kunde designa nämner han elektronik, möbler, inredning och prylar.
- Men egentligen finns det inga gränser, säger Sjöholm.
Linda Blomqvist som är verksamhetschef på Juthbacka kulturcentrum säger att det är mycket viktigt för kulturföretagare att nå ut internationellt.
- Man kan säga att det är det viktigaste för kulturföretagen här.Vi menar att det är möjligt att bo i Österbotten och verka som kreatör eller kulturföretag, men för att de ska lyckas måste man nå både en nationell och internationell marknad.