A-klinikstiftelsens reklam sprids i världen
A-klinikstiftelsens uppseendeväckande reklam väcker debatt om spriten i USA. I A-klinikstiftelsens nya upplysningsvideo framställs supande föräldrar som gruvliga monster som skrämmer sina barn. Kampanjen lyfter fram föräldrars alkoholmissbruk och hur det påverkar barnen.
Kampanjvideon som till stilen påminner om en skräckfilm har spridits världen över via webben och har i nyheter kallats för världens mest skrämmande upplysningsvideo.
I USA har nyhetskanalen CNN uppmärksammat videon. CNN:s intervjuade A-klinikstiftelsens före detta informationsdirektör Teuvo Peltoniemi om det utbredda alkoholmissbruket i Finland. Han konstaterar att den främsta orsaken är att finländarna ofta dricker mycket på en gång för att bli fulla.
Videon har väckt starka reaktioner eftersom den anses för chockerande. Enligt A-klinikstiftelsen är kampanjen ändå inte riktad till barn, utan för att väcka diskussion bland de vuxna.
Tillsvidare visas reklamen inte på tv, utan endast på webben.