Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Grundstötning gav skrämselhicka

Från 2012
Uppdaterad 25.09.2012 11:24.
Oljebom till havs

Den här gången kom vi undan med blotta förskräckelsen - tankern fraktade ingen olja när olyckan inträffade. Nästa gång kan det sluta betydligt värre, konstaterar oljebekämpningsexperten Kenneth Kumenius, som driver oljebekämpningsprojektet EnSaCo vid yrkeshögskolan Haaga-Helia.

- Den här olyckan är ett bra exempel på att det inte är frågan om det inträffar, utan när det inträffar en oljeolycka i Östersjön. Nu hade vi tur, men det kan vara fråga om så lite för att det ska uppstå en miljökatastrof.

Ett skräckscenario går enligt Finlands Miljöcentral ut på att det är 30 000 ton olja som läcker ut och som Finland tillsammans med alla andra länder i Östersjöregionen borde klara av att rensa upp från havet innan det når land. Men enligt Kumenius räcker inte den här kapaciteten till om en tanker i storlek med Kyeema Spirit börjar läcka olja.

- Om all olja skulle ha läckt ut ur det här tankfartyget, så skulle vi nog ha varit ganska djupt i pisset hela högen, säger Kumenius.

Östersjön trafikeras dagligen av tankfartyg, och i synnerhet vintrarna med den tjocka isen är en stor riskfaktor som också försvårar oljebekämpningen. Därför anser Kenneth Kumenius att man borde se den här olyckan som en varningsklocka och ta lärdom.

- Vi borde genast öka beredskapen, öka materialet, och ökar övningen och utbildningen. För om en storolycka inträffar behövs det enorma resurser.

Kumenius lyfter fram flera viktiga åtgärder som skulle förbättra beredskapen: man borde tydligare definiera vilka områden som är viktigast att skydda om en oljeolycka inträffar, armén och marinen kunde vara ännu mera involverad, man borde få ännu fler frivilliga som rycker ut och så borde man informera mer om vilka fruktansvärda följder en oljeolycka i Östersjön skulle få.

- Om det händer en storolycka i Österjön, så finns det inget land som klarar sig ensam, därför måste vi också öva internationellt.