Hoppa till huvudinnehåll

Recept

Chili- och vitlöksstekt tofu med pappardellepasta

Från 2010
Uppdaterad 27.08.2013 09:46.

Utan kött. Det är bra för din kropp, din ekonomi och för miljön. Niklas Ekstedt slår ett slag för det vegetariska köket. Menyn öppnas med en parpadellepasta med chili- och vitlöksstekt tofu.

Chili- och vitlöksstekt tofu med pappardellepasta

Mängd: 4 portioner

Tillagningstid: 30 min, varav förberedelser 0 min

Ingredienser

  • 1 st chilifrukt - röd
  • 1 st salladslök - inklusive blast
  • vitlök - två klyftor
  • spenat - svensk, en påse
  • 1 paket tofu - hård (bomullstofu)
  • 1 deciliter (dl) sojabönor - kan ersättas med gröna ärtor
  • soja
  • olivolja
  • salt och peppar

Instruktioner

Gör så här:

Koka pastan i saltat vatten enligt tiden på förpackningen.

Fröa ur och finhacka chilin. Finhacka löken. Skölj och grovhacka spenaten. Tärna tofun.

Slå på ordentligt med olivolja i en stekpanna. Då oljan blivit varm - slå på löken och chilin och stek cirka en minut. Slå på sojabönorna. Om du använder frysta bönor, se till att de är ordentligt tinade och att de inte är kalla då de läggs i. Rör om.

Lägg ner tofun i pannan. Rör om försiktigt så att den inte smular. Peppra. Tillsätt lite soja. Var försiktig så det inte blir för salt.

Häll pastan i ett durkslag. Skölj inte med kallt vatten eftersom spenaten ska tillagas i den varma pastan. Häll tillbaks pastan i kastrullen och tillsätt spenat, olivolja, salt och peppar. Rör om.

Servera pastan på en tallrik och toppa med tofuröran.

Tips:
- Byt ut chilifrukten med röd paprika om du inte vill ha det så starkt.
- Pappardelle innehåller ägg, så vill du äta en helt vegetariskt rätt kan du välja en pasta utan ägg.