Bilhjälp för hjälplösa 4: Bilinköp
När man ska köpa bil så finns en del saker att tänka på för man vill att den ska vara billig, bränslesnål, så ny som möjligt, rymlig eller stor, men ändå liten, lätthanterlig, med bra däck, felfri och en massa saker därtill, d v s en ekvation som för det mesta aldrig går ihop till hundra procent.
När man börjar titta runt i bilannonser eller hos bilfirmor så är det bra att kolla vissa saker:
Undvik totalkasserat monster
-Glöm alla fartviddunder, lyxåk, limousiner, vräkiga pansarvagnar, imponera på brudar eller pojkar-bilar och totalt udda skapelser från 1985 eller stenåldern, om du inte förstås räknat med att vara konstant sketen under naglarna och betala en mindre förmögenhet i bränsle plus har ett verkligt brinnande intresse för dyliga fordon.
Tro mej, jag har erfarenhet av det; skruva två dagar, köra en, skruva hela kvällen, köra fyra, cykla i två veckor och skruva på kvällarna, köra tre
veckor, motorn skär, tar och svetsar rost på samma gång... öh, kör nästa gång om tre månader, måste hitta en bil till dess. Ny bil och skuva två
dagar, kör tre...
Det rätta priset
Räcker den tänkta budjeten till? Det är bra om bilen är lite billigare än budjeten för det har en tendens att bli lite dyrare i slutändan
innan bilen är din till pappers och kanske några småsaker fixade eller installerade och man kan börja köra den på heltid.
Köper du bil privat är det speciellt viktigt att kolla att alla skatter är betalda så det inte plötsligt dyker upp en räkning typ lika stor som bilens
inköpspris att ytterligare punga ut med. För finns det obetalda skatter är bilen i körförbud och blir man stoppad av poliserna på vägen tar de bilens
registerskyltar och försätter bilen i körförbud.
Besiktning
Det är alltid att rekommendera att bilen är så nybesiktad som möjligt för då ska den åtminstone vara trafiksäker. Klart man kan köpa en
obesiktad bil, men risken är stor att man hamnar på en massa extra reparationer innan bilen är godkänd för trafik igen.
I vilket skick är bilen?
Hur ser bilen ut? Rostfläckar, grisig och smutsig både inuti, utanpå och i motorrum. En totalt genomsmutsig bil betyder inte
automatiskt att det är ett vrak utan det kan också faktiskt vara en dold guldklimp, MEN smutsen och klotten kan dölja dolda skavanker.
Om motorn är klottig är inte så stor fara så länge som det inte direkt syns att olja, kylarvätska eller bränsle rinner.
Checka oljan
Om oljenivån är låg på oljestickan tyder det på att motorn kan äta lite olja och är oljan svart och rinnig så är den rätt gammal (på
dieselbilar är den det nästan alltid fast den inte är speciellt gammal). Ny olja är ljusbrun och lite tjockare.
Läcker bilen?
Kolla efter om man ser något vätskeläckage (som kylarvätska, motor- och växellådsolja, broms- och styrservovätska) för det kan i värsta fall leda
till någon dyrare reparation inom snar framtid.
Rost
Ser man rostrosor eller rostiga ställen peta och tryck på dem för att se om det går hål. Blir det hål i bilen bärande delar så är det bara
svetsning som gäller och det kan bli dyrt. En bil med flera rosthål är inte lika stadig som då den var då den var ny.
Dubbla däck
Bilen ska helst ha både sommar- och vinterdäck i bra skick. Spårdjupet på sommardäcken är minst 1,6 mm och på vinterdäcken 3,0 mm. Men då är nog däcken ganska slutkörda så det är nog bra om de har minst 4-6 mm respektive 5-8 mm kvar av spårdjupen för att de ska vara värda att användas.
Provkör bilen
Starta motorn och hör hur den låter. Den ska ha en rätt jämn gång utan desto mera skrammel eller gnisslande. Kommer det metalliska ljud så finns risken att generatorn, styrservopump (ifall det finns sådan) har lagerfel. Kommer ljudet ur själva motorn eller knackningar så finns risken att motorn har lagerfel och det är en en betydligt dyrare historia.
Manövreringsreglagens funktion är bra om alla fungerar och känns knappar och vippor otäta och sladdriga så tyder det på att bilen är ganska mycket eller oförsiktigt använd. Samma sak gäller vid provkörning; känns bilen tät i styrning, växlar och pedaler så är det bra men ger dessa komponenter en instabil och inexakt känsla så kan nånting vara glappt eller slutkört, d v s åtminstone kommande extra utgifter inom överskådligt nära framtid. Känns bilen gungig och svajig så är för det mesta stötdämparna rätt dåliga.
Vid högre farter, hör efter konstiga ljud och hur ljuden ändras vid olika hastigheter. Anefter att farten ökar så ska vägljud och brus öka, vilket är
naturligt, men om det plötsligt vid någon speciell hastighet dyker upp nåt konstigt ljud som kan försvinna i ännu högre hastighet så tyder det på att
det finns slitage i både olika delars gummiupphängningar eller kraftöverföring.
Dyker det upp vibrationer eller metallisk snurrande ljud i olika hastigheter så är troligtvis något hjullager dåligt eller någon
kraftöverföringslagring/led dåligt. Allt det här betyder reparationer och extra utgifter på kommande förr eller senare. Det svår att säga exakt om det
är två år eller om en månad för båda är fullt möjliga.
Min bil
Det är trevligt att man känner sej du med bilen och man hittar bra och bekväm sittställning och kommer överens med de olika manövreringsorganen. Det blir en plåga att köra annars och man har svårare att koncentrera sej på trafiken ifall bilen känns jobbig och opasslig för en själv. Men som tur finns det ett hav av olika bilmärken
och modeller att välja på så att nån ska det gå att hitta.
Pricken på i:et är att hitta den rätta färgen på drömbilen men det är faktiskt det sista och absolut oviktigaste att kolla på då det gäller köp av
begagnade bilar.
BilCalle Weiner (som faktiskt har kvar sina tre första bilar köpta 1984, -85 och -86)










