Hoppa till huvudinnehåll

Strömsö

Antigymnastik med Pontus Anckar

Publicerad 08.02.2009 00:00. Uppdaterad 10.12.2012 14:09.
Antigymnastik med Pontus Anckar
Antigymnastik med Pontus Anckar

Antigymnastik är en metod för att minska spänningar i kroppen och få bättre rörlighet. Pontus Anckar, Finlands enda antigymnastikinstruktör, besökte Strömsö och berättade om metoden.

Från hjässan
Från hjässan

Den bakre muskelkedjan börjar vid hjässan...
Antigymnastik utvecklades på 1970-talet av Thérèse Bertherat från Frankrike. Bertherat menar att baksidan av kroppen är alldeles för spänd, från nacken ner till hälarna. Spänningarna kommer både av stress och fysiska ansträngningar. Spänningarna kan i värsta fall leda till olika besvär som till exempel diskbråck, skolios och plattfot.

Längs hela kroppen
Längs hela kroppen

...och fortsätter längs hela långa ryggen och benen...
Genom att töja ut kedjan av muskler på baksidan av kroppen och stärka framsidan kan man få bättre rörlighet. Bertherat har utvecklat en serie precisa rörelser för att man ska kunna få en större rörlighet.

Till fotsulorna
Till fotsulorna

... och slutar under fötterna.
Pontus Anckar tyckte att han levde ett hälsosamt liv med hård träning och strikt diet. Men träningen krossade hans rygg och han blev tvungen att operera sig innan han ens hade fyllt trettio. Ryggskadan blev en vändpunkt för Anckar som började ta reda på allt han kunde om ryggskador. För några år sedan utbildade han sig till antigymnastikinstruktör. Genom antigymnastiken har han själv rehabiliterat sig från sin skada.
» Pontus Anckars hemsida
» Mer om antigymnastik

(Expert: Elin Skagersten-Ström)