Hoppa till huvudinnehåll

Kulturhistoria

20-tals klassicism & modernism - den antiseptiska stilen 1920-30

Publicerad 12.09.2007 00:00. Uppdaterad 10.12.2012 14:15.
Trappa i riksdagshuset
Trappa i riksdagshuset

Bilderna ovan är från riksdagshuset, ett av de finaste exemplen på 20-tals klassicism i Finland. Kaféet på bilden till höger är egentligen en blandning av klassicism och funkis.

Här har vi egentligen två olika stilar, den klassicerande som utomlands ofta kallas Art Deco, i Sverige Swedish grace och hos oss vanligen 20-tals klassicism, samt den nya på kommande varande funkisen, modernismen.

Sans rival
Sans rival

Tusenbladstårtan "Sans Rival". Under förbudslagens tid (1919–1932) var det populärt att dränka bakverk i sprit.
De var de två ledande stilarna mellan världskrigen. Klassicismen hade en uttalad strömlinjeform prydd av geometriska mönster med zigzag och cirklar samt hårda färgkonstellationer.
Det är nu som Amerika blir ett drömland. Martini-glasen pryder våra bord och det blir modernt att ta en cocktail. Cigaretterna hör till, och det skall finnas en askkopp på varje bord. Vi lever i de stora känslornas tid, där exotismen blir bränslet för folks drömmar. Olavi Paavolainen är en tidstypisk gestalt.

Art Deco-interiör
Art Deco-interiör

Art Deco-interiör från Grand Hotel Tammer
Det är inte alls ovanligt med turkiska salonger i Helsingfors under den här tiden. Gatubilden pryds av neonskyltar och reklam. Fanér används allt oftare i möblerna och telefonerna är gjorda av bakelit. Restaurang Elite med sina art deco-element är en typisk restaurang från den här tiden. Likaså Riksdagshuset. I vaserna hade man helst tre vita nejlikor. Det är nu väggarna målas vita, sanatoriernas antiseptiska miljöer sprider sig också till våra hem.

Tennispalatset i Helsingfors
Tennispalatset i Helsingfors

Tennispalatset i Helsingfors är en typisk representant för funkisarkitekturen, liksom även Glaspalatset och Olympiastadion.
20-tals klassicismen tas så småningom över av funkisen som enligt den mest disciplinära tesen utgår från att enbart byggnader och föremål som fungerar väl och utnyttjar de använda materialen med maximal ekonomi kan vara vackra. Mottot enligt Louis Sullivan blev att formen följer funktionen! Medan Otto Wagner i Wien startade sitt krig mot ornamenten: ”Ingenting, som inte är praktiskt kan vara vackert!”

Modernismens matbord
Modernismens matbord

Modernismens matbord:
Arabias servis Diana, som fått sitt namn efter jaktens gudinna, hör till klassikerna, med sina stilrena drag, dekor i brunt och guld på vitt botten. Eftersom belysningen nu blivit bättre behöver duken inte längre vara vit för att reflektera ljus, något som modernismen senare tar fasta på. Cocktail-glasen är en nyhet! Eftersom tobaksrökning är populärt får varje gäst en individuell askkopp vid matbordet.

Arabias servis Diana
Arabias servis Diana

(Expert: Pia Maria Montonen)