Hoppa till huvudinnehåll

Kulturhistoria

Postrodd

Publicerad 24.09.2006 00:00. Uppdaterad 10.12.2012 14:35.
Ute på Kvarkens öppna vatten
Ute på Kvarkens öppna vatten

Postrodden över Kvarken är ett årligt nöjesevenemang som varje år samlar glada nöjesseglare med allmogebåtar. Det som förr var blodigt allvar har blivit ett folknöje.

Och så bär det av
Och så bär det av

På 1600-talet rodde och seglade björköbor och holmöbor posten över till andra sidan havet i ur och skur. Som lön för mödan beviljades de skattelättnader och befrielse från krigstjänster av Gustav II Adolf. Postrodden pågick till år 1809 då Finland började höra till det ryska imperiet.
1989 upplevde postrodden en renässans. Det är inte bara de 40-tal allmogebåtarna som deltog i år som talar för ett växande intresse. I byarna längs den österbottniska kusten byggs det allmogebåtar så spånorna yr. Det är nästan så att man kan säga att varje kustby med självaktning har en egen rote, ett båtlag med en egen allmogebåt. Till och med Jeppo, som inte ligger vid kusten, har i år byggt en egen allmogebåt.

Monäspasset
Monäspasset

Elisabeth får segla med Monäs rotelag. Rotechefen och skepparen Alf Karlsson var med om att bygga lagets allmogebåt ”Monäspasset ” för sex år sedan. Monäspasset har tagit modell efter en fälbåt. En fälbåt användes förr vid säljakt och ska gå att färdas med även då isen varken bär eller brister, så den är tung att ro. Vid stiltje får roddarna slita vid årorna, men i stark vind är båten stabil att segla.
Därför beslöt sig monäsborna att bygga en båt till som lämpar sig bättre att ros. Och namnet på den blev finurligt nog ”Ein tili”. Därefter har Alf hjälpt ett trettiotal allmogebåtar att se dagens ljus.
Färden över Kvarken blev rekordlång i år. I kraftig motvind tog det hela 10 timmar att ro och segla från Holmön till Björköby.

Rodden kan vara ett styvt jobb
Rodden kan vara ett styvt jobb

(Expert: Elisabeth Morney)